Monday, September 4, 2023

Brésil Les colères d'un géant - Patrice Montagu-Williams

 

  • Fransk
  • 4. september
  • 96 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

I januar modtog jeg en bog fra min chef i Frankrig, som er del af en hel serie af bøger om lande, rejser og oplevelser. Lige inden ferien lå der pludselig endnu en i postkassen. Denne gang om Brasilien - ikke at vi skulle dertil; men hun kender min nysgerrighed og rejselyst.

Princippet er det samme - de er små og hurtigt læste; denne gang skrevet af en forfatter, der i årtier har rejst i Brasilien siden han forelskede sig i landet som ung.

Vi kommer rundt om grundstenene i Brasiliens historie, geografi og kultur; og bogen afsluttes med to interviews med brasilianske professorer, som giver indsigt i hvorfor landet har udviklet sig som det har med en historie af kulturel diversitet grundet kolonialismen og hvilke farer, der ligger forude. Brasilien er komplekst - det er stort; det besidder Amazon-regnskoven, som er vital for hele kloden men også et politisk system, der er korrupt. En befolkning, der sulter og lever med høj kriminalitet. 

Det er vel snarere som en lang reportage; men det giver en god indsigt og er en langt bedre introduktion til et nyt land end en gængs rejseguide. Jeg ville absolut bruge denne serie, hvis jeg skulle til et nyt land.

No comments: