Friday, January 27, 2023

Variations insolites sur le voyage - Gérald Berche-Ngô

 

  • Fransk
  • 27. januar
  • 160 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

En finurlig lille ABC, som pludselig lå som en gave i min postkasse fra min franske chef. En chef, der ved, hvor meget jeg elsker at rejse - og gerne lidt utraditionelt!

Som sagt er det en ABC; et kapitel per bogstav i alfabetet, og for hvert kapitel er der flere ord. Nogle kapitler er mere omfattende end andre - og nogen findes slet ikke; fx K, da det ikke er et hyppigt bogstav på fransk selvfølgelig.

Der er interessante data og observationer; pudsige historier og betragtninger over, hvordan vi rejser i dag - selfies, couchsurfing etc.

Der er nogle interessante links til blandt andet den reelle version af verden med de rette proportioner (også kaldet Mercatorprojektion); link, hvor man kan indtaste sin lokation og dermed finde det modsatte sted på jorden - hvis man nu skulle have lyst til at rejse derhen. Desværre er det vist for hele Danmark et sted midt ude i Stillehavet sydøst for New Zealand.

Diverse guidebøger omtales - de mest berømte (skulle man tro) i Frankrig; nemlig Guide du Routard og Baedeker, som var en international klassiker. Men Michelin-guiderne mangler trist nok; det gør jeg jo lidt ondt i mit hjerte, at min tidligere arbejdsgiver ikke er med.

En anden pudsig historie er om Samoa Air, der lod sine passagerer betale ud fra deres vægt. Indbyggerne i Samoa er blandt de mest overvægtige i verden, så måske var der også et incitament til at gøre noget ved det, selvom det næppe var blevet tilladt i Europa som et klokkeklart eksempel på fatshaming. Men de eksisterer heller ikke længere.

En underholdende lille bog til en enkelt aftens læsning - men blot endnu mere rejselyst!

No comments: