Tuesday, March 15, 2022

Gæstelisten - Lucy Foley


 














  • Engelsk
  • 14.-15. marts
  • 384 sider
  • Originaltitel: The Guest List

Det er ikke tit jeg læser en krimi; og jeg har altid virkelig svært ved at finde nogle, jeg kan lide. Der er selvfølgelig nogle "klassikere"- jeg har læste Jussi Adler-Olsens serie on Afdeling Q; men til sidst mest for at få afslutningen. Jeg har læst Jo Nesbøs fantastiske serie om Harry Hole - men til gengæld ikke rigtigt de krimier, der ikke har Harry med som hovedperson; de er for voldelige og voldsomme til min smag. For nogle år siden læste jeg hele Maigret-serien fra ende til anden - 76 bøger; og den slags krimier er jeg vild med; det er måske snarere detektivhistorier? Jeg ville virkelig gerne læse hele Agatha Christies serier også, men de er meget svære at finde komplette nu.

Så da jeg forleden stod på biblioteket brugte jeg ganske enkelt Google og søgte på Best thrillers 2021, hvorefter jeg tog det første og det bedste link, og matchede med reolen. Det blev til to krimier, som virkede til at være mere whodunnit end blod og motorsavsmassakre.

Gæstelisten handler om et kendisbryllup på en øde ø ud for Irlands kyst. Her ligger et lille slot, som bestyres af Aoife og hendes mand Freddy. Brudeparret er en kendt tv-vært, Will og den smukke influencer og moderedaktør Jules. Historien fortælles i skift fra deres perspektiver men også af Johnno, som er Wills barndomsven og best man samt Hannah, som er gift med Charlie - Jules' barndomsven.

Historien starter i nuet da en tjenestepige bestyrtet kommer ind udefra, og siger hun har set et lig. Så spoles der tilbage til aftenen inden brylluppet, hvor alle gæsterne ankom. De har alle nogle lig i lasten - et søster, der begik selvmord; en bror, der døde som barn; en karriere, der gik i vasken - men alle disse ulykker kan uden, at personerne selv ved det føres tilbage til et knudepunkt.

En enkelt person er det samlende element - og i sidste ende skyld i alle disse ulykker.

Som brylluppet skrider frem, kommer et uvejr ind over øen - og nu bliver det knap så idyllisk, når strømmen begynder at gå. For hvem forsvinder i mørket?

Der er lagt op til en lidt gammeldags whodunnit, der minder om Christies gode krimier - og det lykkes da også et godt stykke af vejen. 
Men man gætter jo hurtigt hvem denne person er - så nu er msyteriet blot hvem, der slår ham ihjel?

Det er meget let læsning; god underholdning til to eftermiddage - men ikke ufroglemmeligt! 

No comments: