Saturday, March 26, 2022

Gud er italiener - Eva Ravnbøl

 














  • Dansk
  • 25.-26. marts
  • 240 sider

Eva Ravnbøl er vel for alvorlig blevet velkendt på vores skærme efter Covid-pandemien, hvor hun flittigt rapporterede fra det, der i foråret 2020 var orkanens øje i Europa - hendes andet hjemland, Italien.

Om det er den succes der fik hende til at overveje en bog, skal jeg ikke kunne sige. Men det vil i hvert fald ikke skade på salgstallene - Italien har været meget i fokus de sidste par år med både Covid-19, Eurovision og EM i fodbold.

Så jeg blev da også fristet; selvom jeg overvejede at vente til jeg kunne finde den på biblioteket. Det skulle jeg i bagklogskabens kloge lys nok have gjort. For det er en meget lille bog, der med god vilje kunne strækkes over to aftenlæsninger - der er max. 3 timers læsning i den.

Det er selvfølgelig ikke forfatterens skyld, at bøger i Danmark er så dyre - men 299 kroner for så lille en bog til så få timers underholdning, er i mine øjne for dyrt. Dog kunne jeg ikke med min bedste vilje få den til at vare længere.

Men er den så interessant? Underholdende?
Ja og nej.

Der er et underligt sammensurium af historier rangerende fra hendes første opleveleser i Rom som ung pige - de første forelskelser (i både byen og folket) til kapitler, der udelukkende omhandler fx Eurovision, Berlusconi, Concordia-forliset, EM i fodbold og selvfølgelig Covid-19-krisen. Der manglede jeg virkelig en rød tråd i historien, der sprang fra det ene til det andet. Desuden med referater af historier, vi alle kender - der var i og for sig ikke noget nyt under solen.

Der er pudsige og rørende oplevelser iblandt; men der er for langt imellem dem.
Der er desværre også nogle sjuskefejl af varierende grad - men at kalde den nok mest berømte pave i det 20. århundrede for Poul Johannes II er irriterende. Ligeledes er personnavne forkert skrevet - det er ikke Da Vinci men da Vinci, og d'Azeglio og ikke D'Azeglio.

Der er virkelig tilløb til en interessant vinkel på livet i Italien; men så forsvinder det over i de journalistiske historier vi allerede kender; det er ærgerligt - for jeg er sikker på, at der ville være rigeligt med materiale at tage af.

2 comments:

Fru Nielsen said...

Tak for din anmeldelse, den gør så afgjort at jeg, som selv har boet i Rom, vil afvente at den kommer på biblioteket! Grazie mille! 👌🏻

Nille said...

Kære Fru Nielsen,

Hvis du har boet i Italien, vil den uden tvivl være interessant - men måske ikke helt soom manne kunne forvente. Som sagt så vil jeg varmt anbefale at vente til biblioteksudgaven - og så nyde den. Der er absolut læsenydelse - men måske ikke helt som forventet.