Monday, March 7, 2022

Rumeurs d'Amérique - Alain Mabanckou

 

  • Fransk
  • 6.-7. marts
  • 240 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Min 16. bog af Alain Mabanckou! Jeg kan blive irriteret over nogle af dem og jeg kan forelske mig håbløst i andre af dem. Jeg kan stadig måske bedst lide hans romaner, selvom han har nogle interessante vinkler på afrikansk kultur og historie. Jeg tror det er på tide, at genlæse nogle af de allerførste romaner, som jeg virkelig nød.

Mabanckou har i mange år boet i USA, hvor han underviser i fransksproget litteratur på UCLA. 
Denne gang har han derfor skrevet en lille samling "amerikanske rygter", som titlen hedder - eller snarere små anekdoter fra sit liv i USA.

Jeg kan ikke helt beslutte mig for om dette er endnu et resultat af pandemien og uendelige lockdowns? Mabanckou har heller ikke kunnet rejse; an har kedet sig derhjemme - og dette er så udfaldet. 

Det er små bidder liv fra hans hverdag - nede på det veganske marked eller på tankstationen, hvor han sludrer med de andre lokale. Det er lidt større betragtninger over afroamerikanske forhold og endnu en variant af racismen - de afroamerikanske personers racisme overfor afrikanere. Ud fra den betragtning, at afrikanerne var dem, der solgte afroamerikanerne!!! Efter både Maryse Condés og Angelous beskrivelse af racismen hun mødte i Ghana i starten af 1960'erne er dette blot endnu en variant. En trist bekræftelse af, at det problem muligvis aldrig bliver løst.

Men der er også passager, hvor jeg desværre fandt Mabanckou decideret usympatisk! Han forestår som den store forkæmper for Afrika og de svage i historiens tilbageblik; men nu ser vi en mand, som tager på natklub for at score en pige for natten. En mand, som fortsætter med at handle i en forretning, som han beskriver som boykottet af mange på grund af umenneskelige arbejdsforhold? Det harmonerer slet ikke med den version af Mabanckou jeg havde tidligere - og det skuffede mig dybt.

Der er ingen rød tråd i bogen og der er faktisk mange anekdoter om hans dagligdag, som jeg er fuldstændig ligeglad med og som intet bringer til historien. Faktisk må man nok konkludere, at det er endnu et eksempel på noget dårligt, der kom ud af pandemien!

Måske er jeg heldig næste gang - for i en nylig Instagram-post ser det ud til, at han nu har færdiggjort en roman; det ville være dejligt at komme tilbage til historiefortællingen. Den ægte!

No comments: