Wednesday, March 2, 2022

The Mirror & The Light - Hilary Mantel

 

  • Engelsk
  • 24. februar - 2. marts
  • 918 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Man kan ikke sige, at Hilary Mantel har haft travlt med at gøre sin trilogi færdig! Første bind udkom i 2009, men jeg læste det først i 2013. Det betød heldigvis, at jeg kunne fortsætte direkte med andet bind, der udkom i 2012. Men så gik tiden - og det afsluttende bind udkom først i foråret 2020; hvorefter jeg har ventet på, at paperback-udgaven skulle komme.

Den kom sidste sensommer - men jeg skulle lige finde et passende tidspunkt til at kaste mig over denne absolutte mursten. De to tidligere bind er kompakte; men de er i mindre paperback og langt færre sider; denne er stor og over 900 sider. Første bind var lidt tungt at komme igang med - og det blev langt bedre i andet bind, hvor skrivestilen var tilbage til den fra første bind. Alt er skrevet i tredje person - han Cromwell er måden at isolere hovedpersonens tanker fra andre personers.

Det er unægteligt en tung måde at læse på; jeg kan også mærke, at hjernen er påvirket af kemoterapien. Jeg læser langsommere, da jeg har mindre energi - og derfor har der været flere letlæselige bøger. Samtidig var jeg opsat på, at jeg ville til vejs ende - det blev en personlig udfordring og et mål at nå. Ikke at jeg ikke nød læsningen undervejs; for det gjorde jeg. Men jeg skulle lige over de første hundrede sider - endnu engang!

Vi starter i sommeren 1536, da Anne Boleyns hovede triller ned fra skafottet efter hendes henrettelse. Cromwell er stadig kongens tiltroede medarbejder, og hans magt blot stiger og stiger. Nu skal han så finde en ny kone til kongen - og det er ikke så nemt som sagt.

Kongens rygte som ægtemand har lidt et knæk; den første hustru - og dronning - smidt ud fordi hun ikke fødte en arving. Den næste henrettet på mistro for utroskab. Henrik VIII vil have en fyrstelig prinsesse igen - men de er bare ikke så varme på idéen; og det skal også være en fordelagtig politisk alliance. Men Henrik VIII står midt imellem den franske konge og den tysk-romerske kejser - og stadig i ufred med paven på grund af sin fornægtelse af den katolske kirke.

Ergo - ikke årets bud på en attraktiv ungkarl; desuden er han jo en ældre mand nu, og hans levestil har sat sine tydelige fysiske spor. Men Cromwell er kongens mand - han udfører uanset besværligheden. 

Den næste dronning bliver den tyske prinsesses af Clèves; en genert ung pige, som dog har nerver nok til at sige nej til kongen, som hun ikke finder fysis tiltrækkende. Cromwell skal forsøge at få dem til at finde hinanden, men da det ikke lykkes er han også syndebukken.

Bogen følger Cromwell disse sidste fire år af hans liv fra sommeren 1536 til sommeren 1540, hvor han selv henrettes. Der var han så magtfuld, at selv kongen måske begyndte at frygte, at det havde taget overhånd. Samtidig var Henrik VIII næppe en nem arbejdsgiver? 
Det siges, at kongen senere fortrød henrettelsen af Cromwell - og spørgsmålet er vel også i bund og grund om man kan være så magtfuld, og styre så meget af en fyrstes liv uden at det bliver farligt? Det er jo ikke en position vi kender i dag - i den vestlige verden i det mindste; men der kal nok stadig være steder, hvor det kan være lige dele fordelagtigt og farligt at svæve i cirklerne omkring de magtfulde.

Jeg nød absolut hver en side; og det var vemodigt at tage afsked med Cromwell og den vanvittigt smukke poetiske biograif Mantel har leveret. Jeg måtte give mig selv en par dage til at absorbere det hele inden jeg havde lyst til at læse en ny bog.

No comments: