Sunday, December 3, 2023

Syv m2 med lås - Jussi Adler-Olsen

 

  • Dansk
  • 29. november - 3. december
  • 544 sider

Jeg ved ikke hvem, der er mest lettet? Mig over endelig at være kommet igennem det tiende og sidste bind i serien om Afdeling Q - eller forfatteren over at kunne lukke et kapitel, der måske førte ham andre steder hen den det var tiltænkt fra første bind? Jeg havde mine bange anelser efter niende bind, som virkelig var noget langhåret - og jeg blev desværre ikke positivt overrasker. Jeg er klar over, at en stor del af den danske befolkning nok vil være uenig i dette - men dette er jo min personlige holdning.

Carl blev fængslet i slutningen af sidste bind efter fundet af en kuffert på hans loft, som gemte på både kontanter i bunkevis samt narko; altsammen noget, der viste sig at stamme fra et tyveri fra et internationalt narkokartel på det tidspunkt, da Carls makker Anker blev dræbt, og den anden, Hardy, lammet fra nakken og ned.

Det er mere end én gang blevet insinueret, at drabschefen, Marcus Jacobsen, måske kunne have en finger med i spillet eller måske ligefrem samarbejde med de slemme drenge. I hvert fald er der nogle inde i politistyrken, der ved og gør mere end de bør.

Carls gode venner - Rose, Assad og Gordon - forsøger at hjælpe ham udefra; men inde i fængslet konfronteres Carl med en del personer, han selv har hjulpet derind. De ser ikke med milde øjne på en politibetjent, der potentielt har samarbejdet med kriminelle - og hans liv er i fare.

Det meste af de mere end femhundrede sider handler således om de angreb, Carl udsættes for i Vestre Fængsel og senere Slagelse Arrest. Nogle indsatte modtager ordrer udefra, der trækker tråde til Holland, hvor bagmændene sidder - og også i Holland forsvinder en masse mennesker over ganske få dage.

Men som mysterie er det uendeligt uopfindsomt; det er uendelige gentagelser af situationen og udviklingen - for tungnemme læsere?

Jeg tror Jussi Adler-Olsen er mere træt end Carl Mørck efter denne har været udsat for fire mordforsøg!

Det har jo aldrig været stor litteratur; men lige her rammer vi virkelig bunden og jeg måtte slide mig igennem den til sidste side. Nu er det heldigvis slut - og Carl er pensioneret! Så der kan vel ikke komme flere krimier i den serie - eller allerhelst ingen overhovedet.

2 comments:

Anonymous said...

Jeg kunne ikke være mere enig, og jeg er endda kun nået til s.179. Jeg forstår ikke avis-anmeldernes falden-på-halen over bogen, når den tydeligvis kun er skrevet som en afslutning og ikke fordi den var en planlagt 10'er.

Nille said...

Tak for din kommentar!

Det er beroligende, at andre da er enige med mig selvom den danske verdenspresse tilsyneladende er totalt ukritiske! Men man kan da håber, at det nu betyder pension til Mørck - og helst også forfatteren! Det er vist på tide.