Friday, February 17, 2017

La Nuit de feu - Eric-Emmanuel Schmitt




























  • Fransk
  • 15.-17. februar
  • 187 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Eric-Emmanuel Schmitts bøger er enten fantastiske eller irriterende i mine øjne; jeg var ikke helt overbevist af den sidste, jeg læste - men så ved jeg jo, hvad han kan med historien om fx Oscar eller Ibrahim, som også begge er omsat til film og teater. Andre gange er det for flydende, og han får mig ikke rigtig med på rejsen. 

I 1988 tog Eric-Emmanuel Schmitt, som relativt nyuddannet doktor i filosofi,til Algeriet for at undersøge locations til en film. Det betød samtidig en ti dages vandring igennem ørkenen - til fods, og ledsaget af en beduin og et par kameler. Schmitt er den pragmatiske type, der gør lidt grin med de andre i gruppen - den overdrevne botaniker, der slet ikke ser ørkenen som andet end en indsamlingsplads af specimen. Eller den kristne kvinde, der til dels forsøger at omvende sine medrejsende.

Han mener selv, at det med Gud er lidt for fjollet - der er ingen beviser, og beviser må der til for at påvise noget. Langt størstedelen af bogen handler om disse indledende dage af rejsen, og hans rumlen over verdens tilstand - alt dette jo set i bagklogskabens lys, da bogen er skrevet 25 år efter hændelserne.

Men en dag kommer han væk fra gruppen, og må tilbringe en nat alene i ørkenen - uden vand og mad. Uden ret meget tøj også. Det bliver et vendepunkt i hans liv, da han udsættes for en nærmest paranormal fornemmelse af, at nogen passer på ham. Denne lille hændelse fylder knap et par sider. Næste morgen går han videre; bliver fundet og kommer helskindet hjem.

Det bliver dog starten på et helt andet forhold til Gud. Nu kalder han sig religiøs - og mange af hans senere bøger har da også religion som tema. Ikke mindst trilogien over de tre store monoteistiske religioner. Han pådutter ikke nogen noget - men vil fortælle om dette vendepunkt.

Det bliver dog for kedeligt for mig. Efter en voldsom lang opbygning til hændelsen, gik det for brat ned af bakke, og konklusionen kom hurtigt og skulle vel blot afvikles. Der manglede absolut substans i den sidste del af bogen. Jeg tænkte snarere, at han var løbet tør for inspiration, og lige skulle skrive en hurtig bog, der kunne give lidt omsætning? Så det tog mig virkelig lang tid at komme til vejs ende.
Men forhåbentlig bliver han igen bedre!

No comments: