Saturday, February 11, 2017

Botticelli


























  • Engelsk
  • 11. februar
  • 96 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat?

Reformationen har jo desværre gjort Danmark til en kunstnerisk ødemark for os, der gerne vil se en Madonna med barn en gang imellem! Der er nogle få på Statens Museum for Kunst - men man kan ikke bare vade ind i hvilken som helst kirke, og nyde en hel bunke af dem - selvom det selvfølgelig ikke ville være de store mestres værker. Det savner jeg virkelig! 

Derfor har jeg bestilt en uges ferie i Milano til maj - og der bliver det Madonnaer og renæssancemalerier for fuld udblæsning! Deriblandt nogle af Botticelli, hvis malerier ellers for det meste hænger på Uffizi i Firenze. Der kunne man jo også godt planlægge en tur til igen - jeg var der i 2002; men man kan jo mageligt bruge to fulde dage derinde.

Nå, men nu bliver det Milano - og jeg begyndte forberedelsen med at nyde denne bog om Botticelli som lørdags aftens underholdning; langt bedre end fjernsyn!

Botticelli er jo skøn - med de karakteristiske ansigter, hvor konturerne er tegnet op med den fineste sorte streg. Hans måde at male øjne og hårets bølgende krøller er universelt genkendelige; der er den fineste snert af manierisme, der senere prægede Caravaggio og El Greco - især i hans sekulære malerier fra 1480'erne. Men så blev han ramt af de samme samvittighedskvaler, som mange andre florentinere - ansporet af Savonarola. 

Nogle mener at vide, at han brændte flere af sine malerier på Forfængelighedens Bål; jeg har læst det flere steder - men der er vist ikke nogle tydelige beviser for, hvilke malerier, det skulle være. Og hans nøgne kvinder eksisterer jo også stadig! Men sikkert er det, at han i sine sidste år malede langt mere sobre malerier. Der var ikke længere guld i overflod, og prægtige dragter - i stedet var det ydmyge klæder til samtlige personer i hans nu udelukkende religiøse motiver.

Bogen er selvfølgelig rigt illustreret med malerier, og detaljer fra dem - ellers er det jo altid godt med den lup, jeg benytter til læsning af denne slags bøger. Og helt sikkert en smukkere oplevelse end en lørdag aften foran skærmen!

Nu glæder jeg mig virkelig til at se nogle af dem i al deres pragt ... om nogle måneder!

No comments: