Sunday, January 8, 2017

Globetrotter - Jens Bjerre/Lone Theils



























  • Dansk
  • 8. januar 
  • 183 sider

Jeg kunne ikke dy mig søndag aften - selvom jeg lige havde færdiggjort den tunge sag med Orientalisten. Men nu var vi jo også over i noget, der minder om en billedbog. Der er vanvittigt mange illustrationer i de 183 sider - hele sider, der gør, at den samtidig stort skrevne tekst, gør det til en fiks lille sag, man ordner på to timer.

I den henseende var det jo heldigt, at den var købt forholdsmæssigt på udsalg. Det er lidt letkøbt synes jeg - især fordi netop Jens Bjerre jo må have materiale til murstenstykke bøger? Det var udelukkende i overfladen man kom ind i hans liv.

Der er en ganske rørende indledning med hans barndom og ungdom, og starten på hans karriere - det var bestemt et menneske, der vidste, hvad han ville med sit liv.

Og han opnår det med snilde og lidt frækhed. Han kommer afsted på sit livs store rejser - ud til folkeslag, der stort set ikke længere findes, og til steder på jorden, som i dag er ødelagt af masseturisme. Hans måde at rejse på er jo det rene eventyr - det har bestemt ikke været ufarligt; men det har været spændende. Alt det man ganske enkelt ikke finder længere.

Jeg ved ikke, om hans film længere findes - eller om de kan stå distancen i dag? Men de må være spændende at se - ligesåvel som hans foredrag, som han jo nu ikke længere holder, går jeg ud fra.

Men i forhold til bogen må jeg desværre fastholde, at det skuffer - netop fordi det menneske må have så meget mere. Det er synd - men så skal man sikkert hellere læse hans egne udgivelser selvom de er ved at være årtier gamle. Det ville jo også have været interessant at høre hans syn på globaliseringen i dag. Men det blev kun til en appetizer fra Lone Theils hånd.

No comments: