Saturday, October 26, 2013

A Life with Books - Julian Barnes
























  • Engelsk
  • 25. oktober
  • 27 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Det er ikke en bog; det er snarere en pamflet eller et manifest - men ikke desto mindre skal det med fordi det ikke kan være anderledes, når man selv er bogelsker.

Barnes er en velbevandret forfatter; jeg har selv aldrig læst nogle af hans romaner - det skal nok komme. Men jeg blev intrigeret over titlen på dette lille hæfte, som jo læses som en længere avisartikel.

Barnes fortæller om sine første oplevelser med bøger, om hans jagt på af finde førsteudgaver ud fra et samlerprincip mere end interesse for den pågældende roman. Han modnes som læser, og morer sig over sine fejlkøb og erindrer med glæde, hvordan det er at stå med fingrene i bogreolerne.

Hvordan han nyder kontakten med bøgerne - det æstetiske og særdeles fysiske aspekt ved en bog. Samlet set - og han skriver det selv afsluttende - er det et manifest for bevarelsen af papirbogen i modsætning til e-bøger. Og her kan jeg jo ikke være mere enig!

Tanken om en Kindle eller andet teknologisk grej som læseanordning er utopi! Blasfemi! Jeg kommer aldrig nogensinde til at overveje det blot et sekund - selvom det betyder, at lejligheden efterhånden invaderes af bøger alle steder.

Som forfatter kan Barnes jo principielt være ligeglad med om hans bøger sælger i den ene eller den anden form; men her skriver han som mennesket og bogelskeren. En god påmindelse om, hvorfor vi elsker bøger.

2 comments:

Rikke'M said...

Sikke dog en fantastisk opsummering af et fint koncept; den er straks tilføjet min læse-liste og jeg glæder mig til engang at få den læst.

Som bogelsker må man jo sukke og understrege den fysiske bogs uerstattelige værdi. Det er vigtigt, og jeg elsker at læse om ligesindede i den sammenhæng.

Nille said...

Rikke,

Den er virkelig meget lille - så skru ikke forventningerne for højt op :-)

Men jeg er så enig i hans mening, at det fortjener at blive delt! eBooks er absolut no-go for mig.