Wednesday, October 16, 2013

Sarah - Bleu Blanc Rouge III - Max Gallo

























  • Fransk
  • 15.-16. oktober
  • 332 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Afslutningen på Gallos familietrilogi starter på en fransk kirkegård i 1920. Der er et monument med alle familiens døde tilbage til revolutionen - de personer, man har fulgt i den ene af de seks familier i de to tidligere bind.

Nu er det sårene efter 1. Verdenskrig, der skal slikkes - men også de fører politiske uroligheder med sig. Der er bolsjevikkerne i Rusland, og den spirende kommunisme i Europa. Der er Hitlers indtræden i verdenshistorien men også store franske politikere som de Gaulle og Pétain, og det er ikke ligegyldigt hvilken side man vælger i det spil.

Historien accelerer som tiden gør det i hvert nyt århundrede med nye opfindelser; der er igen ingen fokus på selve kampene men i det poltiske spil bag, som får konsekvenser for forældre og børn, for elskere og venner - og forræderne ligeledes.

Den tredje del er den mindste af dem, og perioden fra 1945 til 2000 foregår meget hurtigt. Her kunne jeg godt have ønsket mig lidt mere dybde - måske mest fordi jeg var ærgerlig over, at de i alt 1.200 sider var ovre, og jeg slet ikke havde forventet, at den kun skulle vare i seks dage.

Men det fik åbnet mine øjne for Gallos forfatterskab og jeg har endda flere stående på hylden. De har blot ventet i alt for mange år!

No comments: