Sunday, September 15, 2024

Léon l'Africain - Amin Maalouf

 


  • Fransk
  • 11.-15. september
  • 502 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Dette er Maaloufs debutroman, og ifølge mange én af hans bedste romaner på trods af, at han i 1993 vand den franske Goncourt-pris for denne roman. Den læste jeg i foråret og havde bestemt mig for at finde flere af hans romaner - også selvom jeg ikke var blæst bagover af den prisbelønnede roman.

Denne historie er en fiktiv selvbiografi af den særdeles reelle historiske person Leo Africanus, der levede fra slutningen af det 15. århundrede til en gang i starten eller midten af det 16. århundrede; der er nemlig en del tvivl om både fødselsdato og død. Nogle kilder mener 1494 til 1554 mens andre mener han døde så tidligt som 1527.

Ikke desto mindre er hans berømte værk med beskrivelser fra hans påståede rejser til Afrika en af senmiddelalderens mest berømte rejsefortællinger, og blev trykt og genoptrykt vidt omkring så man kunne læse om de meget eksotiske steder ingen anden endnu havde været.

Spørgsmålet er selvfølgelig om han reelt nåede så langt væk på sine rejser - dog virker det på os i dag begrænset, da han primært besøgte Maghreb-regionen, Egypten og Nubien. Men fakta er dog, at han som ung mand blev taget til fange af spanske sømænd og givet til pave Leo X. Kombinationen af dette samt hans afrikanske beskrivelser gav ham det latinske navn Leo Africanus, da han var født muslim men blev døbt katolsk under sit ophold i Rom.

Der er ingen tvivl om, at hans liv har været meget interessant; men jeg synes ikke det kom helt til sin ret i Maaloufs historie. Der var en meget lang indledning om maurernes historie i Andalusien - og altså inden hans fødsel; stort set den samme historie som jeg læste om i april efter at have besøgt Toledo. Det fyldte for mig for meget i forhold til, at det jo ikke er hans livshistorie, som burde være præmissen for romanen.

Derudover gik den utroligt dybt i muslimsk lærdom, og det tog noget væk fra handling og dialog, som jeg virkelig savnede. Alt i alt en lidt tung omgang på trods af det spændende emne.



No comments: