Monday, September 2, 2024

Sur l'épaule des géants - Laurine Roux

 


  • Fransk
  • 31. august - 2. september
  • 368 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg købte denne, da den konsekvent optrådte på lister over bøger, man absolut skulle læse denne sommer - det blev vist årets fejlkøb. Jeg kæmpede en brav kamp for at komme igennem den, og så fortrød jeg, at jeg ikke havde givet op noget tidligere.

Historien handler om familien Aghulon, og i særdeleshed om kvinderne i familien. Den gamle oldemor dør og derefter tages vi tilbage i familiens historie fra 1850 frem til vores tid. Kvinderne i familien har alle navne efter blomster - Rose, Marguerite osv. De fleste kan tale med familiens katte, som har navne efter store filosoffer. Det hele foregår i meget korte kapitler, der har lange "filosofiske" titler og fortæller familiens historie på vingården i Sydfrankrig og i Paris. 

Protagonisterne møder en lang række reelle personer - Pasteur blandt andet - som irriterer mig grænseløst, da det til sidst virker som ganske simpel namedropping.

Jeg fandt aldrig ud af, hvad formålet var med det rod - der var nemlig ikke meget reel handling eller udvikling. Virkelig skuffende!

No comments: