Saturday, July 8, 2023

Everybody Lies - Seth Stephens-Davidowitz
















  • Engelsk
  • 5.-8. juli
  • 352 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg nyder at læse non-fiction bøger indenfor mange felter; selvfølgelig historie og kunst - men også biografier. Men bestemt også denne genre, som jeg ikke rigtigt ved, hvor jeg skal placere - for det er jo ikke videnskab i den tunge ende. Men det er øjenåbnende som fx Hans Roslings bog er det.

Seth Stephens-Davidowitz er uddannet økonom, og interesserer sig for Big Data - og primært data hentet fra fx Google og Facebook. Hans postulat er, at vi ikke er ærlige, når vi fx udfylder et spørgeskema eller bliver stillet et direkte spørgsmål i en exit poll. Men hvad vi foretager os alene og foran vores PC giver et helt andet billede af vores sande natur - og holdninger.

Han illustrerer dette ved at se på data over søgeresultater med racistiske undertoner op til valgkampe - Obama, Trump, etc. Han ser på sammenhænge mellem fødsler og søgninger på aborter (lovlige eller ej); eller hvor folk (i USA) snyder mest i skat sammenholdt med søgninger på genveje til at snyde.

Der er en del info om vores mere dunkle sider også - for disse er nok dér, hvor den største forskel ses mellem vores offentlige og private liv. Men de er også interessante, tankevækkende - og til tider underholdende.

I mit arbejde sidder jeg ofte med analyser; jeg er fascineret af at organisere og spotte tendenser i data. Så dette emne var lige noget for mig; jeg var egentlig ikke overrasket - blot bekræftet i mine teorier om "mystiske" sammenhænge mellem ting.

Han formår at formidle stoffet på en spændende og uhøjtidelig måde, der gør det bredt tilgængeligt - selvom jeg forgæves ledte efter en historie om stribede elefanter!

No comments: