Friday, December 30, 2022

Thibaut or la Croix perdue (Les chevaliers I) - Juliette Benzoni

 


  • Fransk
  • 27.-30. december
  • 620 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg var vist startet på denne en gang tidligere; men kom aldrig rigtigt i gang - så nu startede jeg forfra. Den har også stået i ventebunken i et par år; en trilogi om korsriddere, tempelriddere og middelalderhistorie. I 2014 opdagede jeg den franske forfatter med en forkærlighed for historiske romaner; og så læste jeg ni af hendes romaner over det næste årstid. Så jeg bestilte denne trilogi, men så gik der lidt tid.

Historien er som sagt en trilogi, der foregår over en længere periode, og vi følger flere generationer. I denne første del starter vi i 1244 i Frankrig, hvor den unge Renaud flygter fra sin landsby, da han bliver anklaget for tyveri. Hans far har tidligere givet ham instrukser om at finde en gammel tempelridder, som bor alene oppe i bjergene. Da han finder munken Thibaut, begynder denne at fortælle ham sin livshistorie - som viser sig at være hans egen historie også.

Vi skal tilbage til 1176 i Jerusalem, hvor Thibaut er soldat/ridder for den unge konge Balduin IV.
Historien omhandler en del reelle personer, som Balduin og hele hans familie - og Thibaut er placeret som uægte barn af kongens onkel, og dermed forklares hans rolle tæt på kongen. Det er en behændig måde at få en levende historie; og selvom der vides temmelig meget om de reelle personer, så er det jo 900 år gammel historie.

Kongen var spedalsk, og man vidste dermed, at han ikke ville leve længe - men han var en aktiv kriger; denne del af verden var allerede dengang i tumult. Korsridderne ville regere i Jerusalem på grund af Jesu grav; men andre mellemøstlige muslimske ledere havde også deres øjne på områderne - som den berygtede Saladin.

Der er derfor en del navne og årstal - og mange krige - at holde styr på; og så kan jeg ikke læse den slags bøger uden konstant at skulle undersøge, hvilke personer er reelle eller fiktive og om de historiske data er korrekte. Desuden havde man i middelalderen en forfærdelig tendens til at genbruge de samme navne; så alle hedder det samme, men tilhører forskellige dynastier. Det bliver til en meget afbrudt læsning, indtil jeg føler mig tilpas i det og kan overgive mig til historien. Men den er historisk korrekt; Benzoni er dygtig til sit fag!

Måske er der lidt for mange krige og intriger frem og tilbage til min smag; men der er også historier, som jo selvfølgelig er fiktion omkring de mange protagonister. Og vores Thibaut viser sig at skulle have haft en affære med Balduins halvsøster, som senere bliver dronning af Jerusalem. Renaud er nemlig en efterkommer af den historie. Thibaut flygter til Frankrig for at komme i sikkerhed omkring år 1197, og dør netop som Renaud finder ham i 1244. Men ikke inden Thibaut har givet ham en mission at udføre!

Som sagt lidt kompleks; men virkelig interessant periode i verdenshistorien, som jeg ikke kender meget til - andet end, at det jo er fantastisk at læse om de steder i Jerusalem, som jeg selv har besøgt så mange århundreder senere - historiens vingesus uden tvivl! 

No comments: