- Fransk
- 6.-8. december
- 221 sider
- Originaltitel: Pilote de guerre
De fleste danskere kender nok udelukkende saint-Exupéry for hans fabelagtige roman Den lille prins, som har solgt 145 millioner eksemplarer og er oversat til 270 sprog. Det er den mest oversatte bog efter Bibelen!
Noget anderledes er det med denne lille roman, som Saint-Exupéry skrev, da han var pilot under 2. Verdenskrig - en krig, som også endte med at koste ham livet. I 1940 var han stationeret på en base i Arras i det nordlige Frankrig, og tyskerne invaderede byen. Han flyver på en mission for at rekognoscere, og hans fly bliver undervejs angrebet af tyske fly. Han formår dog at vende retur til basen, og det lilel mandskab på tre personer, overlever alle - og Saint-Exupéry får en medalje for indsatsen.
Den oplevelse er baggrunden for den lille roman om livet som krigspilot; den danske titel virker noget forældet, men der er nok ikke det samme salg i denne historie som i historien om den lille prins.
Da franskmændene overgiver sig, og Frankrig bliver delt i en besat og en fri zone, rejser Saint-Exupéry til New York, hvor han opholder sig de næste tre år. Det er her, han skriver bogen og også her, han året efter udgiver Den lille prins.
Saint-Exupéry var ikke fan af de Gaulle, som styrede Frankrig fra London, mens den anden del af landet blev styret af Vichy-regeringen. Vichy-regeringen ledet af Pétain var antisemitisk og søgte aktivt at samarbejde med tyskerne; men Saint-Exupéry er i starten af krigen frustreret over Frankrigs militære nederlag, som han bebrejder de Gaulle for.
Med bogen forsøger han at overbevise amerikanerne om, at Frankrig kæmpede bravt for at forsvare landet - til inden nytte; og bruger det som argument for, at amerikanerne skal melde sig ind i krigen; hvilket de som bekendt gjorde efter Pearl Harbour i december 1941.
Bogen handler om den ene flyvning over Arras; farerne og kompleksiteten i at flyve fly på den tid, hvor den teknologiske udvikling ikke just var Top Gun-fly! Beskrevet langt senere væver Saint-Exupéry sine tanker om krigen, menneskeheden og absurditeten i det hele ind i teksten, som bliver meget filosofisk. Næppe tanker han havde tid til at gøre sig oppe i flyet; men helt sikkert tanker, som prægede hans syn på verdenssituationen, og som senere genopstår i en mere naiv form i Den lille prins.
Dog var ikke alle lige begejstret for hans kritik af piloter som kanonføde; og både nazisterne, Vichy-regeringen og de Gaulle forbød bogen, som oprindelig kun blev trykt i 2 100 eksemplarer; det blev en undergrundsbog, man læste i skjul. Ingen havde behov for en fortælling, der kunne demoralisere både piloter, men også alle andre soldater.
Saint-Exupéry var nemlig sin profession til trods pacifist og nationalist; han vendte derfor tilbage som pilot i 1943 for at flyve fra Nordafrika, som dengang var fransk territorie. Den 31. juli 1944 letter han på en rekognesceringsmission, og hans fly forsvinder. I 2003 finder man rester af flyet og endda hans armbånd. Siden 1944 har utalige versioner verseret - blev han skudt ned; blev han taget som krigsfange? Er han begravet anonymt et sted i nærheden af, hvor man så et fly blive skudt ned?
Det får vi nok aldrig svaret på; men Saint-Exupéry døde jo, som han elskede det - i sit fly; og hans besked m næstekærlighed lever for evigt i Den lille prins.
No comments:
Post a Comment