Wednesday, October 31, 2012

The Expats - Chris Pavone
























  • Engelsk
  • 29.-31. oktober
  • 487 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Chris Pavones krimi havde jeg set anmeldt ret hurtigt efter, at den udkom; men igen er en hard cover altså ikke egnet til os voldsomme bogslugere. Nu fandt jeg den så i paperback, og så er det fint nok i betragtning af, at de knap 500 sider læses på 2½ dag udenfor arbejde og andre bedrifter.

Jeg var tiltrukket af omtalen, fordi den foregår i Luxemburg - rundt om hjørnet hernede; og den handler om udstationerede - for en amerikansk krimi i USA orker jeg ikke. Dertil er alt amerikansk ganske enkelt for fordummende.

Historien er måske umiddelbart simpel - en CIA-agent, der får skrupler over sine gerninger og stopper den aktive del af jobbet, der indebærer mord. Hun lever et stille liv med sin mand og to børn, men med løgnene, der følger med. Han ved intet om hendes fortid, så da forslaget om en flytning til Luxemburg kommer på bordet, siger hun ja. For at slippe for løgnene.

Da de er på plads, opdager hun dog, at de overvåges - og, at mandens job måske ikke er helt så uskyldigt. Slet ikke da hun opdager, at FBI er efter dem - men hende eller ham?

Det er ret hæsblæsende. Det er ret teknisk med IT-gåder, som jeg lige skulle vende to gange i mit lille hovede. Men et godt plot - og uden overdramatisering og unødigt blod.

2 comments:

Bogstavsamleren.dk said...

"Dertil er alt amerikansk ganske enkelt for fordummende."

Av, det var en hård dom. Hvorfor synes du det?

Nille said...

Linse,

Ja, det er en lidt hård dom - men jeg indrømmer blankt, at amerikansk kultur (og især mangel på samme), absolut ikke er min kop te :-)

Der er da gode forfattere, men jeg synes nu der er langt flere bedre udenfor - set i forhold til befolkningstallet.