Sunday, October 28, 2012

Pompeii - Mary Beard


























  • Engelsk
  • 25.-28. oktober
  • 360 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, fik jeg en pludselig trang til at læse og lære om Pompeji efter at have læst den franske "krimi". Både fiktion men især også non-fiction for at se, hvor meget, der var opdigtet og for generelt at lære noget nyt. Jeg kan godt lide at blande min læsning med fakta, så jeg faktisk også bliver lidt klogere undervejs!

Mary Beards bog er tilsyneladende en reference indenfor feltet, og hendes bog er også blevet til en udsendelse på BBC. Det er tydeligt at se, hvor Robert Harris har fået sin inspiration fra - men det er jo samtidig en erkendelse af, at hans fiktive roman er skrevet med bagrrundsarbejdet i orden.

Beards roman er opdelt efter en interessant indfaldsvinkel - fra at starte 'udefra' med historien bag dramaet, bevæger hun sig videre ind i byen via dens arkitektur; dernæst til håndværkeri og kunst, som prægede husene og videre ind til kapitler om mad og drikke, om leg og spil, om religion osv. Bogen er opdelt i ni kapitler, som hver især beskæftiger sig med et specifikt aspekt af livet, og det gør den såvel interessant som mere givende at læse. Den er samtidig udstyret med gode oversigtskort og illustrationer i såvel sort-hvid som farve. Man får et enestående indblik i, hvordan denne verden hang sammen.

Mary Beard er dog også kritisk - ikke mindst forskønner hun ikke billedet; men hun understreger også, hvordan en del af byens indbyggere var flygtet inden vulkanudbruddet - alt sammen veldokumenteret udfra fundene i udgravningerne. Hun erkender også blankt, at der er utallige mysterier og spørsgsmål vi aldrig får svar på - ud fra devisen "absence of evidence is not evidence of absence".

Ikke mindst er der en utrolig fyldestgørende kildeliste med utallige weblinks til videre studie og hendes anbefalinger til et vellykket besøg af stedet. For det må jo blive det næste - nu vil jeg altså se det. En virkelig interessant og belærende bog.

No comments: