Tuesday, October 9, 2012

The 500 hidden secrets of Brussels - Derek Blyth

























  • Engelsk 
  • 8. oktober
  • 251 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg måtte overgive mig i går, da jeg så denne lille guide over Bruxelles' hemmeligheder. Selvom man har boet i byen i 12 år, så kan der jo sagtens findes små gemmesteder, man endnu ikke har set. Det er i hvert fald, hvad jeg forventer af en guidebog som annoncerer mig dette. For de fleste storbyer har jo små kroge, som ikke mange kender til - heller ikke byens rigtigt indfødte.

Denne englænder hat boet i byen i mange mange år; han har skrevet andre bøger om Bruxelles og været journalist på den største avis for udstationerede i byen. Og han skriver sin egen blog om byen med gode tips. Det måtte give et solidt grundlag for at overraske mig!

Desværre blev jeg meget skuffet. Det er muligvis interessant for en nytilflytter eller en turist; men det er bestemt ikke hemmeligheder at annoncere de mest kendte barer eller caféer, som fx den berømte Pain Quotidien-kæde, som enhver i byen kender.

Jeg læste samtlige tips igennem; og uden at lave en præcis opgørelse vil jeg skyde på, at der var under 50, som jeg ikke kendte. De fleste af disse skyldes primært, at det er relativt nyåbnede steder, som jeg har hørt om men endnu ikke besøgt.

Men af de historiske seværdigheder, regner jeg det absolut ikke for en hemmelighed at 'afsløre' byens mest besøgte Art Nouveau-huse. Det var ganske enkelt ikke overraskende for mig - selvom jeg har fundet 3-4 små fiduser, jeg dog vil afprøve. Men det er ret beset ikke nok til at sælge en hel bog på, så derfor en lidt overordnet skuffelse.

No comments: