Monday, June 19, 2023

Blodmånen - Jo Nesbø

 


  • Dansk
  • 17.-19. juni
  • 479 sider

Det er den trettende krimi i serien om Harry Hole, og det er knap to et halvt år siden jeg læste den sidste; så jeg skulle lige bruge et par minutter på at erindre. Men så huskede jeg jo, at Harrys elskede Rakel var blevet dræbt og han havde (endnu engang) besluttet sig for at synke ned i alkoholens glemsomhed - og måske endda dø af det.

Så han er i USA, og da han bliver hvirvlet ind i et sammenstød med nogle mexicanske usympatiske typer, så tager han alligevel mod tilbuddet om at forsvare en klient hjemme i Oslo. Denne gang på den anden side og ikke som politibetjent; og det passer selvfølgelig ikke det etablerede system.

Men der er en seriemorder på spil; og netop denne type mennesker er jo Harrys speciale. Så udstyret med en skudsikker teori om at håndtere sit druk, går han i gang - og tager fat i nogle af de gamle kendinge fra de tidligere romaner.

Der er som altid fart over feltet; Nesbø forstår at holde spændingen gennem de mange sider; jeg synes dette er den perfekte længde til en krimi - 5-600 sider, og ikke de mere end tusind sider, som Galbraith-krimierne er på efterhånden.

Det hjælper jo også, at Harry er den antihelt, man ikke kan lade være med at elske - og have lyst til at give et spark bagi! Han er kompleks af natur; han er irriterende - men elskelig.

Jeg havde ikke forventet netop den slutning på et virkeligt spændende plot; og endda med en afslutning som uden tviv lagde op til en ny krimi - den kan bare komme!



No comments: