Monday, June 5, 2023

Atlas - Historien om Pa Salt - Harry Whittaker / Lucinda Riley

 

  • Engelsk
  • 3.-5. juni
  • 784 sider
  • Originaltitel: Atlas - The Story of Pa Salt

Så kom den endelig! Næsten seks år efter jeg læste den første bog i serien om de syv søstre, og knap to år efter, at Lucinda Riley døde alt for tidligt. Da var syvende bind netop udkommet; det bind, der skulle have været det sidste - men som det blev annonceret dengang ville der være et ottende bind. Blot var forfatteren der ikke selv til at fuldføre det.

Hendes søn overtog jobbet; som han skriver i forordet var der en overordnet storyline forberedt til en tv-serie, og da der er så mange tråde i de syv bøger, var der mange notater med årstal, personer og steder. De nåede også at diskutere bogen - hvis Riley ikke selv ville være der til at skrive den. Ikke desto mindre er det en farefuld færd at begive sig ud på - en verdensomspændende bestsellerserie, der skal afsluttes med manér - og besvare alle de åbne spørgsmål.

Så uden at afsløre for meget af handlingen, er det mest interessante vel om bogen levede op til de opgaver?

Stilistisk kunne jeg ikke selv se nogen forskel i sproget og stilen; det er stadig letlæseligt - jeg startede lørdag aften og læste de sidste 130 sider til morgenkaffen mandag. Det kunne for mit vedkommende sagtens være skrevet af Riley selv, og der har jo været rigeligt materiale til at basere sproget på.

Man fik også svarene; på de åbne spørgsmål - og jeg var da glad over, at en af mine "mistanker" viste sig at holde stik. Man får også en sløjfe på alle historierne fra de syv tidligere bind. Det er ikke helt fjollet, når man tænker på den lange periode, de er skrevet over. Mere end ti år tog det, og hvis man har læst dem fra starten, er det nok svært at huske alle detaljer. Det bliver meget fint lukket af her, så man føler man tages tilbage til hver eneste af de tidligere historier.

Jeg ville have elsket først at opdage hele serien nu, og så tage dem en efter den anden - derfor skal for meget ikke afsløres; læs dem som fantastisk god sommerunderholdning!

No comments: