Thursday, November 10, 2022

Danmark før os - Rane Willerslev (m.fl)


 















  • Dansk
  • 8.-10. november
  • 350 sider
Ønsker mig sig en virkelig smuk coffee table-bog, som samtidig er fuld af interessant viden, så er denne sagen!

Det er et samarbejde med en række ledende forskere i Danmark, der har sat sig for at udvælge halvtreds klenodier fra danmarkshistorien spredt over ni overordnede perioder - fra stenalderen til 2. Verdeksnkrigs afslutning over renæssance og enevældet blandt andet. Bogen er smukt og symmetrisk opbygget; hver periode indledes med et to-siders opslag med en kort introduktion. Derefter følger et to-siders opslag med en tidslinje for perioden med de vigtigste begivenheder og fotos af de udvalgte genstande for perioden placeret i deres historiske kronologi.

Hver genstand beskrives over fire sider både som en lille historie, hvor den indgår i den situation eller sammenhæng, hvor den er blevet brugt - men også mere overordnet i kædningen til vores udvikling som land. Det er heller ikke kun Danmarks historie; for ydre begivenheder har jo påvirket vores udvikling - vi er ikke kun danmarkshistorie, men også en del af en verdenshistorie.

Der er utroligt smukke fotos hele vejen igennem, og genstandene bliver levende og relaterbare sat ind i den kontekst. Man kunne ønske sig, at museer havde en ligeså uddybende tilgang til udstillede objekter, selvom det selvfølgelig er pladskrævende. Eller måske er det bare alt for lang tid siden jeg har besøgt fx Nationalmuseet?

Bogen afsluttes med en rundbordssamtale mellem forskerne om vigtigheden af objekter som vidnesbyrd om vores historie. Hvilke objekter har vi i dag, som man i fremtiden vil se tilbage på som tidstypiske - og hvordan vil man tolke og forstå dem?

Det er selvfølgelig ikke lige en bog, man sidder i tasken til læsning i bussen; men det er et smukt opslagsværk, man uden tvivl vil vende tilbage til. Der er lidt kludder med korrekturlæsningen til tider - dumme fejl; men mest af alt kunne jeg have ønsket mig, at det var anført på hvilke museer man i dag kan se de viste genstande. Objekternes findesteder er angivet, men hvor de befinder sig i dag er ikke klart. Måske er de alle på Nationalmuseet - men jeg er faktisk ikke sikker; og der er nogle, jeg meget gerne vil se mere i detalje og i 3D. 

2 comments:

Donald said...

Det er i hvert fald for længe siden at jeg har besøgt Nationalmuseet. Det Skal gøres igen. Men jeg er nu ikke sikker på at du vil synes om de beskrivelser og udstillings-formen, du har meget mere styr på nuancer og perspektiver.

Men som coffee table bog er den fremragende, skriver du, det er længe siden jeg har hørt det udtryk, men det er rigtig rart at have en god bog liggende fremme, hvis gæsterne er nødt til at underholde sig selv et stykke tid.

Tak for gave-idéen ❤

Nille said...

Tak Donald,

Det er en fantastisk julegaveidé - jeg fik den faktisk selv sidste år; men nåede ikke at læse den før nu.

Mon ikke Nationalmuseet også har udviklet sig siden vi var der sidst - med gamle støvede montrer? Det må afprøves.

God weekend!