Sunday, September 2, 2018

The Knights Templar - Helen Nicholson


























  • Engelsk
  • August 
  • 383 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg har læst mange romaner og historiske bøger, hvor Tempelridderne på den ene eller den anden måde indgår; det er jo uundgåeligt med den historiske periode, der netop interesserer mig mest.

Deres orden og liv var scenen for mange historiske begivenheder - og selvfølgelig årsagen til, at vi i dag har en overtro omkring fredag den 13.

Dette beskrives i Maurice Druons fantastiske serie Les rois maudits; det er én af de afgørende historiske episoder i Filip den Smukkes liv - han brændte dem jo trods alt på bålet.

Der er mange andre biografier og romaner, hvor jeg er stødt på dem; men jeg har aldrig læst en decideret "teknisk" beskrivelse af ordenen.

Det må det siges, at denne er; det er en historiker, der har skrevet den - og den slags kan desværre variere en hel del. Der er historikere som André Castelot, Murray Kendall og Philippe Erlanger for blot at nævne nogle, som har skrevet eminente biografier af middelalderens personligheder. De formåede at blande historie med lokalkolorit og levendegøre mennesket bag historien,

Det er muligvis nemmere med en person end med en så stor og uhåndterlig størrelse som Tempelridderne var. Der er flere århundreders historie at beskrive og holde styr på; drage paralleller over tiden og samtidig forsøge at bibeholde en form for kronologi,

Der er ingen tvivl om tempelriddernes politiske betydning for datiden - og faktisk også for vores moderne tid. Således er visse frimurerloger baseret på elementer fra tempelridderne uden dog at være en afløber af den, som det også er blevet spekuleret i. Så er der alle historierne om den hellige gral - hvor mange romaner, film etc. har denne legende ikke ernæret?

Men faktum er stadig, at der eksisterede en særdeles ranginddelt, militær og politisk orden, som samtidig fungerede efter religiøse principper - som tingene jo nu engang var dengang.
Nicholson forsøger virkelig at beskrive dette på bedste vis; fx med gengivelser af regelsæt og diverse plancher over korstog og regler. Men det bliver desværre lidt for skolastisk til min smag - og jeg savner netop parallellen til vor moderne kultur, og den indflydelse, som de har haft på vores verdensbilleder.

For en virkelig teknisk nørd - som jeg sædvanligvis regner mig selv for at være - der vil den dog uden tvivl være fantastisk. Jeg valgte dog at læse den i ro og mag blandt andre læseoplevelser for at få det lidt tunge hevet ud af bogen og mig.

No comments: