Saturday, May 14, 2016

Tåge over Darjeeling - Mikael Bergstrand



























  • Dansk
  • 9.-13. maj
  • 377 sider

Jeg havde fundet noget let og underholdende frem til en uge med en tung begravelse; det hjalp nu ikke, og jeg kunne først rigtigt fordybe mig, da det var overstået. Der nød jeg Bergstrands svensk-indiske humor i denne opfølger til historien om den midaldrende Göran, der nu savner Indien og sin ven Yogi.

Göran sidder hjemme i Malmö, og er lidt ensom. Snakkene med en terapeut hjælper ikke meget, og da han endelig møder en fantastisk fyr, som kunne blive den fantastiske ven at se fodbold og drikke øl med, så har han på fornemmelsen, at der er noget galt der. Så han flygter retur til Indien, hvor Yogi venter på at blive gift med sin udkårne. Der er bare et mindre problem med medgiften og de mange udgifter til den enorme fest, der jo skal holdes.

Yogi og den kommende svigerfar bliver lokket ud i et forretningseventyr, hvor de skal investere i en teplantage. Det er enden på alle deres problemer - indtil de ser den. De er blevet snydt godt og grundigt, og nu tager forviklingerne først fat. Göran må blive for at hjælpe Yogi, og derigennem sig selv.

Det er lige så underfundigt som i den første roman; man er godt underholdt, selvom den selvfølgelig er lidt forudsigelig, og der måske nok kunne være skrabet 50 sider af det hele. Men jeg er sikker på, at hvis jeg en dag finder tredje og sidste bind lige så billigt som de to første, så skal jeg da have historien om det umage vennepar læst færdig.

Det er dejlig befriende humor isat lidt svensk satire.

No comments: