Monday, May 23, 2016

Les Rapines du duc de Guise - Jean d'Aillon



























  • Fransk
  • 16.-20. maj
  • 576 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg er ved at gemme nogle gode feriebøger af vejen til rejsen om et par uger; og så er der et par gode tykke nogle, som jeg ikke vil have med på rejse - og så kunne jeg ikke finde på noget at læse.

Så jeg forkøbte mig i en fransk historisk krimi, som jeg var sikker på ville falde i min smag. Jeg har jo tidligere læst Juliette Benzonis adskillige historiske sagaer, som alle har en forbindelse til den periode af den franske historie, som jeg især sætter pris på.

Men Jean d'Aillon har absolut ikke det talent, der skal til at begejstre mig. 

Historien starter i 1585, da Henri III er konge af Frankrig - men uden nogle brødre, og den Katolske Liga blusser op igen mange år efter den katastrofale Skt. Bartholæmeus-nat, hvor så mange protestanter (huguenotter) blev dræbt. Alt dette vil forfatteren jo forfærdelig gerne forklare de uvidende læsere, der måske blot har købt dette som en krimi - men al historie kræver jo en vis form for indsigt i periode og konteksten. Så det er jo fint nok, at forfatteren vil hjælpe læseren på vej - men det bliver ganske enkelt alt for meget. De første 100+ sider bruges på en introduktion af hver hovedperson i historien med deres tilbageglimt til august 1572 - det er for tungt og uinteressant, når man i forvejen kender hele historien.

Derudover svælger han lidt for meget i ligegyldige detaljer, som vist udelukkende har til formål at forlænge bogen, og maskere det drab, som den opmærksomme læser har opklaret på side 30. 

Jeg havde virkelig svært ved at nå til vejs ende - og så er der endog to yderligere bind i denne historie. Heldigvis købte jeg ikke alle tre på samme tid; det var en fuser denne gang!

No comments: