Monday, October 31, 2022

PORTRÆT - fortællinger fra en pandemi - Therese Vadum - Sidsel Lauge West


 














  • Dansk
  • 31. oktober
  • 264 sider

Man kan måske synes, at Corona har fyldt rigeligt i vores liv nu og vi skal videre - eller tilbage til normalen? Men jeg fandt denne bog til en rund femmer i et bogudsalg med brugte bøger, og den var i stort set urørt stand. Det kan også blive lidt repetitivt at læse så mange versioner af den samme historie.

Men jeg købte den mere som et "minde" til min bogsamling. Om nogle årtier vil alt dette være glemt eller fordrejet af tidens øjne, der ser anderledes på det, der skete i foråret 2020, da Danmark lukkede ned.

Bogens forfattere har givet muligheden for at give ordet til et bredt udsnit af danskere - alle aldersgrupper, professioner og bosteder i landet. De har indtalt deres oplevelse af de første måneder af pandemien og lockdown, og deres portræt er taget igennem en rude for at illustrere den afstand og isolation, som prægede tiden.

Historierne er så skrevet ned, og hvert opslag har et foto på højresiden og teksten på dansk og engelsk på venstresiden - så der reelt kun er 25% tekst i forhold til bogens sideantal, hvis man vælger at læse den danske version. Det gjorde jeg - især fordi de engelske oversættelser var ret kluntede; det var direkte oversættelser og det fungerer altså ikke.

Måske er den ikke voldsomt interessant lige nu; vi husker allesammen stadig, hvordan det var - men jeg ser det som en "investering" i min bogsamling til senere.

Jeg læste dog alle historierne - og selvfølgelig er der gentagelser, da mange oplevelser er de samme. Men der er også nogle historier, der skiller sig ud og markerer.

No comments: