Thursday, August 11, 2022

Over mit lig - Jeffrey Archer
















  • Engelsk
  • 9.-11. august
  • 384 sider
  • Originaltitel: Over My Dead Body 

Jeg ved ikke, hvor mange bind Archer har planlagt i serien om William Warwick - den lille spin-off serie fra hans Clifton-krønike; men nu er vi nået til fjerde bind, og det femte udkommer om ganske kort tid.

Jeg undlod at investere i denne, da det er virkelig hurtig læsning - og absolut ikke noget, jeg kommer til at læse igen. Selvom det kan være lidt svært lige at falde tilbage i historien, når de kommer dryppende over flere år. Jeg har besluttet mig for ikke at gå så meget op i det; for man kommer hurtigt ind i det igen selvom et par detaljer måske smutter hist og pist.

Warwicks ærkefjende, Faulkner, var jo ikke helt så død som hans iscenesatte begravelse kunne antyde - og det ved alle nu. Han skal endda giftes med sin kone - men under en ny identitet, og de håber at kunne arrestere ham i kirken. Det går selvfølgelig galt - og Faulkner flygter til Spanien, hvor han gemmer sig i et hus, der skulle have tilhørt selveste Franco. Om dette er en reel ejendom, ved jeg ikke - umuligt at finde ud af!

Samtidig begynder teamet at arbejde på en række uopklarede mordsager, som alle har det til fælles, at advokaten er den skumle Booth Watson, som også er Faulkners advokat. Det skaber røre i andedammen i Londons undergrundsmiljø, og da Faulkner går direkte efter en betjents hustru, er det åben krig.

Det er som sædvanlig god underholdning i et højt tempo; dog er hele indledningen med en mordsag ombord på et krydstogtskib meget mystisk. Der bruges relativt meget plads på denne sag, hvis relevans og personer intet har med resten af historien at gøre. Måske er formålet blot at introducere den unge James, der har som livsdrøm at blive direktør for FBI? Det finder vi nok ud af i kommende bøger.

Derudover var der nogle mystiske forhold omkring tidspunkter, som slet ikke var realistiske i forhold til flyvetider osv. - irriterende detaljer; men man skal tage det for, hvad det er - underholdning!

No comments: