Thursday, August 18, 2022

De loyale - Delphine de Vigan

 

  • Fransk
  • 17.-18. august
  • 208 sider
  • Originaltitel: Les loyautés

Det er sjovt som titler oversættes - den danske titel refererer her til personer, der er loyale; mens den franske originaltitel refererer til loyaliteter. Det er ikke helt det samme, synes jeg.

Det er mange år siden jeg har læst noget af de Vigan; jeg er blevet anbefalet en roman, som jeg endnu ikke har fået læst - men så faldt jeg over denne i bibliotekets ydmyge afdeling for fransk litteratur.
Den sidste roman jeg læste af hende i 2013, er i mellemtiden blevet oversat til dansk - og det er virkelig barske sager; selv ni år efter husker jeg tydeligt, hvotr voldsomt det var. Måske især fordi det var hendes egen historie?

Denne bog bevæger sig også omkring barske emner med personer, der alle er berørt af traumer.
Den centrale person er 12-årige Théo, hvis forædre er skilt og som bor skiftevis en uge hos moderen og faderen. En situation, som påvirker ham voldsomt - og han begynder at drikke. Med sig i sin flugt fra livet tager han kammeraten Mathis, hvis forældre også har problemer og måske ikke evner at samarbejde om drengens teenageproblemer.

Deres klasselærer, Hélène, ser dog hurtigt, at noget er galt - og hun kommer selv fra et alkoholiseret hjem - uden dog straks at se, at det er problemet. Hun bliver bekymret og hun blander sig. Men hun involverer sig også meget personligt i drengens problemer og det får konsekvenser for hende. Men hun er måske den mest loyale af dem alle - for i sin iver og grænseoverskridende adfærd forsøger hun at nå ind til problemernes kerne.

Det er barsk og realistisk; og meget aktuelt med temaer om teenagere, der lever under forældres skilsmisser og private problemer. Teenagere der skal præstere i skolen, men måske bruger for meget tid foran skærmen - er det årsagen til deres træthed? Det mener mange er grunden, men Hélène aner der ligger mere bag.

Det var skønt at læse en fransk bog igen; det er over en måned siden - men jeg rationerer dem jo lidt. Der ligger en lille stak nyindkøbte franske bøger og venter på min meget lange ferie, der snart starter. De skal ikke røres før, så jeg stalker biblioteket indtil ferien starter, og nogle gange er jeg heldig i den franske afdeling!


No comments: