Tuesday, August 31, 2021

Le dernier des Dulac - François Antelme

 


  • Fransk
  • 29.-31. august
  • 384 sider
  • Dansk titel: Heldigvis ikke oversat

Jeg faldt for denne, fordi den handlede om Mauritius. Var corona ikke kommet, var det nemlig der, jeg skulle have holdt ferie sidste år - og jeg skal nok komme dertil. Men når jeg rejser kanjeg godt lide at læse litteratur fra landet for ligesom at fornemme kulturen.

Det tror jeg desværre ikke denne bidrog meget til på trods af forfatterens oprindelse fra det lille land i det Indiske Ocean.

Nu undrer jeg mig over, hvordan han kan være blevet udgivet i Pocket? Han har end ikke en Wikipedia-side - og det er jo ikke for at være snobbet; men det viser, at han åbenbart ikke er en seriøs forfatter. Det vidste jeg bare ikke, da jeg hev den ned fra hylden.

Historien er faktisk totalt ligegyldig - en historie om familiehemmeligheder, som det tager alverdens krumpsring at opklare... og så er hemmeligheden hverken interessant eller særlig vanvittig. Faktisk bare ikkeeksisterende og tam.

Men problemet er, at han ingen respekt for læseren har! Samtlige årstal, aldre på personer, datoer osv. er forkerte. En person dør i 1968 - men nogle kapitler længere fremme er det 1978. Hovedpersonen er 10 år gammel i 1905, men bliver gift som 18-årig i 1918. Jeg bliver simpelthen så frustreret over sådan noget sjusk!!!!

Så jeg læste den færdig i håbet om, at plottet i det mindste var godt, Det var det ikke. Den røg i skraldespanden, og jeg spildte tre dage af mit liv! Nu skal der findes rigtigt lækre og skønne bøger til fire ugers ferie, der starter lige om lidt - og der er tre uger i solen ved en pool med en bog i hånden.

2 comments:

Donald said...

Jeg håber du har haft en god ferie uden dumme bøger! Men din omtale af den mauritiske forfatters makværk er faktisk underholdende.

Det slog mig, at jeg har haft nogle elever, som godt kunne finde på at sige en person var 10 år i 1905 og 18 i 1918, fordi tal for dem var meget abstrakte. Det kan man selvfølgelig ikke have en en roman, med mindre det er en joke.

Men så skrev du (31.august) at du var klar til 4 ugers ferie der begyndte lige om lidt, og så tænkte jeg OK, den ferie bliver bedre på den baggrund :)

Nille said...

Tusind tak Donald,

Jeg havde fire dejlige uger uden elektroniske hjælpemidler!

Jeg kan godt forstå, at det kan virke abstrakt for nogen; men en forfatter kan vel have sine stamdata på protagonister et samlet sted og henholde sig til det under historiens udvikling?

Jeg synes det er sjuks og mangel på respekt for læseren. Men heldigvis er det da sjældent så slemt som her!