Sunday, June 24, 2018

Små påsatte brande - Celeste Ng


























  • Engelsk
  • 13.-24. juni
  • 390 sider
  • Originaltitel: little fires everywhere

Den ekstremt lange tid, det tog mig at læse denne bog, har absolut intet med dens kvalitet at gøre! Jeg fandt faktisk også på hotellet i Caribien; men det var dagen inden hjemrejsen - og der fik jeg slet ikke læst. Så kom jeg hjem og startede arbejde - og det var med tre dages forretningsrejse uden et sekund privatliv. Flyture hævner sig som sædvanligt for mine stakkels ører - så med fire flyveture på syv dage endte det så med en god forkølelse ... og først der fik jeg tid til at begrave mig i bogen. Det var dog hele ventetiden værd!

Jeg var meget begejstret for Celeste Ngs debutroman, som dog stadig ikke er oversat til dansk - det kan man så håbe, at den bliver nu med den succes denne roman allerede har.

Shaker Heights - hvor forfatteren selv har boet - er et ordentligt kvarter; gaderne er lige og rene, græsplænerne er nyslåede og samme ordentlighed gælder indenfor hjemmenes fire vægge. Richardson-familien er inkarnationen af denne amerikanske idyl - bortset altså lige fra den rebelske datter, Izzy, som har brændt familiens hjem af. Det er indledningen inden Ng tager os tilbage til, hvorfor det gik så galt i dette mønstersamfund.

Forstyrrelser kommer altid udefra - de vender op og ned på den accepterede verdensorden; og i Shaker Heights kommer forstyrrelsen i form af Mia Warren og hendes teenagedatter, Pearl. De lejer sig ind hos familien Richardson, og datteren bliver hurtigt venner med Moody - den næstyngste af de fire Richardson-børn. De to udvikler et tæt venskab, og Izzy drages langsomt af moderen, Mia, der er kunstner. 

Mia og Pearl har levet et nomadeliv rejsende fra sted til sted uden nogensinde at slå sig ned. Indtil nu har Pearl accepteret dette; men nu lover Mia, at de skal blive, hvor de er. Men hvorfor har de levet på den måde?

Det sætter fru Richardson sig for at grave i, da byen splittes i sagen om en lille kinesisk pige, der er adopteret af en af byens pæne familier. Mia kender pigens moder, der nu vil have barnet tilbage - og alle må vælge side i denne sag. 

De voksne har deres skjulte dagsorden - og de unge lever deres forvirrede ungdomsliv, som også får konsekvenser for dem alle. Da løgnene hober sig, begynder spændingerne at stige faretruende - og selvom vi kender kulminationen fra bogens første side, så er rejsen dertil en barsk, menneskelig og hjertegribende fortælling. En forfatter man bestemt skal holde øje med!

No comments: