Monday, May 26, 2014

Inferno - Dan Brown

























  • Engelsk
  • 620 sider
  • 25.-26. maj
  • Dansk titel: Idem

Da den sidste Dan Brown udkom, var jeg så tåbelig at købe den samme dag, den udkom - til fuld hard back-pris! Og jeg læste den på tre dage; så denne gang - klog af skade - ventede jeg til den kom i paperback. Alligevel er 13 EUR jo en lidt pebret pris for to dages 'underholdning' - men mere er der tilsyneladende ikke i en Dan Brown?

Jeg vil til dens forsvar sige, at jeg synes, at den er bedre end den tredje i serien om Robert Langdon. Men det er stadig en gang pladderlitteratur.

Denne gang starter vi i Firenze, og det er jo en lang række name-dropping af kendte bygningsværker, skulptuer og malerier, som vi bliver hevet igennem. Det fylder jo altsammen - ligesom den nok hundrede lange episode, der beskriver Langdons flugt gennem Firenze igennem parker og slotte, til han endelig kommer ind i Palazzio Vecchio sammen med blondinen, der skal udgøre det kvindelige islæt i denne roman. Det kan selvfølgelig aldrig være en mand - og det er til stadighed en kvinde med skjulte hemmeligheder.

Denne gang har han kastet sig over et sikkert højaktuelt emne - Jordens overbefolkning - og koblet den sammen med Dantes versioner af Helvede fra Den Guddommelige Komedie. Parallellen er selvfølgelig nem at konstruere, som han gør det med versefødder og henvisninger til malerier og steder.

Personligt havde jeg så ret tidligt gættet, at det ville ende i netop cisternen i Istanbul ved Medusa-hovedet, og det ødelagde så overraskelsesmomentet for mig; måske har jeg rejst for meget - men det var det absolut eneste billede, jeg fik i mit hovede. Og det er stadig lidt for hæsblæsende til at være troværdigt - det hele foregår over to døgn, hvor ingen sover men krydser flere byer og lande og overlever utallige farer. Nej ... det duede virkelig med Da Vinci Koden - men det gør det ganske enkelt ikke længere. Jeg er heller ikke sikker på, at Brown selv kan følge med, for jeg fandt indtil to faktuelle fejl i hans kronologi.

Men han forstår jo at sælge bøger, for jeg faldt jo også i fælden - igen!


No comments: