Sunday, January 5, 2025

The Diary of a Bookseller - Shaun Bythell

 


  • Engelsk
  • 2.-5. januar
  • 320 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Årets første bog, som jeg tog stille og roligt - mest fordi jeg for en gang skyld blev helt optaget af en serie på Netflix, og lagde bøger fra mig. Måske skal jeg også forsøge at læse lidt mindre i 2025 - 118 bøger blev det til i 2024, og det fylder for meget i reolerne.

Men denne købte jeg i november i Shakespeare and Company, som jo er en lille selvstændig boghandel lige overfor Notre-Dame. Jeg foretrækker absolut at købe bøger i en boghandel, hvor jeg kan bladre lidt i dem. Jeg skal føle dem; jeg kan lide at se, hvordan de er opbygget - kapitler, skrifttyper osv. Desværre er det også svært at finde et stort udvalg af engelske bøger i København og franske bøger er endnu sværere, så som så mange andre tyer jeg jo også til at bestille til levering.

Shaun Bythell er ejer af en boghandel for primært brugte bøger i Skotland, og det er basen for hans første bog fra 2017. Hans dagbog, som det er, starter i februar 2014 og fortsætter et helt år frem, hvor han dagligt fortæller om strabadserne i boghandlen. Hver dag indledes med en statistik over hvor mange ordrer, han har modtaget online - og hvor mange af disse han har fundet. Han har nemlig omkring 100.000 bøger på lager, og det lykkes tydeligvis ikke altid at finde dem. Hver dag afsluttes ligeledes med en oversigt over indtægter og antal kunder; det er her man virkelig ser, hvor svært det er at drive en lille forretning.

Teksterne beskriver da også disse fortrædeligheder - ikke mindst afhængigheden af det store online marked, som jo er domineret af en enkelt mastodont. Vi ved alle, hvem det er! Det er lidt skræmmende for bogens overlevelse at læse om de vilkår, der er for selvstændige, der kobler sig op til deres platform - og den lille indtægt, det giver. Jeg har selv til tider købt bøger, der kom fra boghandlere og ikke direkte fra deres lagre, og der er noget længere leveringstid og absolut ingen sporing. Det kan være lidt af et sats! Men det hjælper jo disse små boghandlere, og det er typisk bøger, som man ikke finder andre steder.

Bythell beskriver også alle de sjove og irriterende episoder i hans liv. De ansatte, som er lidt lokale pudsigheder med deres egen opfattelse af, hvad arbejdet indebærer - eller ej. Kundernes urimelige kommentarer eller opførsel i forretningen eller i deres kommentarer online efter en levering. Vi er blevet så vant til og afhængige af onlin handel, at vi forventer alt skal komme dagen efter - hvis det nu ikke bare kan lande foran vores dør det øjeblik, vi har bestilt det. Vi glemmer, at der er en forretning, der også fungerer som en fysisk butik først og fremmest, og at de bruger denne indtægtskilde som et nødvendigt onde for at overleve i kampen mod en markedsdominans. Det vil jeg tænke over næste gang, jeg leder efter en bog, jeg ikke kan finde andre steder.

Det blev dog en anelse repetitivt til sidst, og min entusiasme dalede en smule deraf. For det bliver jo en gentagelse af anekdoter om livet i den lille by og forretningen. Men jeg var godt underholdt i den første halvdel, og lærte ikke mindst meget om branchen. 

No comments: