Monday, February 7, 2022

A Book of Book Lists - Alex Johnson

 


  • Engelsk
  • 7. februar
  • 176 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Nogle gange falder jeg over idéer på Instagram, og lader mig forføre; det var, hvad der skete med denne bog, som jo egentlig ikke er en bog. Det er - som titlen beskriver - en bog med lister over bøger.

Disse lister er dog helt reelle, og hver af dem er kommenteret så der gives baggrundsinformation, anekdoter, historisk kontekst osv.

Der er otte dele; fx læselister - rangerende fra de bøger man fandt i bin Ladens bibliotek (heldgvis ingen match i forhold til mit eget) til David Bowies liste over 100 mest indflydelsesrige bøger.
Der er lister over bøger, der rejser - hvilke bøger vi typisk efterlader på et hotel (Dan Brown er en klar vinder her - og det matcher fint, hvilken type litteratur jeg selv samler op på et hotel til strandlæsning).

Der er lister over de bøger nazisterne forbød; lister over fiktive romaner Dickens fik produceret til sit eget bibliotek (tomme bøger men med titlen på ryggen); lister over hvilke bøger, der findes på rumstationer eller i fængsler; lister over bøger, man ser i baggrunden i berømte tv-serier eller film; lister over bøger vi ved har eksisteret men nu er væk (fx fra biblioteket i Alexandria).

Altså - lister over snart sagt alt; der er interessante lister, morsomme lister, chokerende lister - og også nogle af de mindre interessante i mit perspektiv. Det er jo blot en lille morsom bog; men også en man kan slå op i senere for der er også inspiration at gå efter!

No comments: