Tuesday, July 6, 2021

Eventyr-Almanak Fortalt af Naturen - H. C. Andersen

 

  • Dansk
  • 6. juli
  • 101 sider

Da jeg i maj var på miniferie i Odense besøgte jeg H. C. Andersens museer, og udover den smukke bog om hans kunst, købte jeg også denne lille eventyrbog. H. C. Andersens eventyr er noget helt særligt; og i min bogsamling er det nok de bøger, jeg ville tage under armen, hvis huset brændte. Jeg fik den nemlig i gave som teenager i en udgave fra før hans død - stadig med gotisk skrift; og uden tvivl de mest dyrebare bøger jeg ejer både i økonomisk og sentimental værdi.

Denne lille bog opbygget som en almanak er udgivet Odense Bys Museer; der er lagt vægt på gammeldags håndværk i indbinding, papirkvalitet - og skriver de selv i forordet af de mest professionelle typografer etc. Det omfatter så tydeligvis ikke korrekturlæsning, eftersom der konsekvent henvises til eventyrerne  i forordet - hvilket jo er noget helt andet. Ganske skuffende må man sige!

Men ellers er det lække bogkvalitet; med tolv små eventyr for hver af årets måneder og visse med illustrationer - desværre heller ikke af forfatteren selv, hvilket jo ville have været oplagt.

Der er nogle mere kendte eventyr - for december er det således Grantræet; men også flere jeg ikke kendte. Måske fordi jeg ikke slavisk har læst min fem-binds udgave.

De handler alle om naturen, og passer dermed fint til almanaktemaet; der er Snemanden i januar og Solskinhistorier i april. Mange af eventyrene kredser om H. C. Andersens universelle tema om at drømme om noget andet og uopnåeligt; men også noget, der ikke vil være gavn for en selv.

Som Snemanden, der drømmer om at kunne gå og komme ind og sidde foran kaminen! Men der er jo også den lille vintergæk, som lige så stolt som Grantræet frydes over at komme ind i en vase - selvom det jo er den visse død. Men som den senere er presset og hviler i siderne på en digtsamling, er den stolt over at være havnet så dejligt et sted og minde ejeren om en smuk tid.

De er alle skønne at læse; det talent H. C. Andersen havde til at levendegøre objekter er unikt; og de går aldrig af mode. Så som et supplement til min helt unikke udgave, og som et rejseminde er det en fin bog. 


No comments: