Friday, June 4, 2021

H. C. Andersen som billedkunstner - Kjeld Heltoft

 

  • Dansk
  • 3.-4. juni
  • 220 sider

En primær årsag til, at Picasso tog mig så lang tid var også, at jeg var på ferie - væk for den første gang i mere end et år! Godt nok kun på en tur til Odense, men det er jo efterhånden en eksotisk rejse.

Jeg besøgte selvfølgelig de forskellige H. C. Andersen-museer i byen, og som altid skal der bøger med hjem fra museumsshoppen. I denne omgang blev det til to bøger; og begge smukke indbundne bøger, som jeg sikkert vil genlæse fremover.

Den første er en helt utrolig smuk bog med Andersens kuntsværker. Nok er han berømt også for sine papirklip - men på museet opdagede jeg også hans tegninger fra rejser. De er som regel meget små - han kunne godt lide at have små papirlapper på under 10x10cm i lommerne, og dem brugte han til at tegne det han så og gerne ville vise til vennerne derhjemme. De er fantastiske især når man tager den størrelse i betragtning. Han var da også lidt stolt over dem - og elskede at få ros. Men vidste også, at der var begrænsninger; da han fx var i Rom turde han ikke vise dem til Willumsen.

Hans papirklip er en kendt historie; men bogen giver eksempler på en langt større række end jeg hidtil har set.

Endelig er der han foldeskærm, som stod i hans lejlighed i Nyhavn de sidste år af hans liv. Et imponerende stykke arbejde af kollager i sort-hvide-brunlige toner. Hvert af de otte paneler har et tema  nogle baseret på geografi andre på temaer. Der er en reel kunstnerisk historie bag; og både humor og satire. Han var ikke en mand, der var god til at skjule sin meninger tænker jeg.

Bogen giver også eksempler på andre kollager, hvor han kombinerer tegning og maling med udklip ofte ledsaget af citater. Det er foruroligende moderne; Matisse, Dali, Picasso.... og jeg kom også til at tænke på Dronning Margrethes kollager. Jeg ville da elske at have enten evnen - men ellers et eksemplar af en af dem. Desværre er der ikke mange tilbage. Alle de små papirklip lavede han jo, når han kedede sig til et middagsselskab. Modtagerne gemte dem ikke - for han lavede jo noget nyt næste gang.

Alligevel er der heldigvis gemt noget; det kan beundres i Odense - og oplevelsen kan så fortsætte derhjemme. Et af de absolut bedre museumsshopskøb!

No comments: