Thursday, July 2, 2020

Ildmesteren og Ærkemestertårnet - Søren Jønsson





























  • ANMELDEREKSEMPLARER
  • Dansk
  • 1. juli
  • 94 / 124 sider

Jeg skal være den første til at kæmpe for, at børn og unge får en reel glæde ved at læse bøger - og ikke mindst i godt gammeldags papirformat! Jeg synes det er synd, at der i dag stort set kun undervises på tablets og skærme - og mange børn vil sandsynligvis aldrig komme til at holde en roman i hænderne som voksne. De vil ikke opleve den glæde og ro ved at kunne fordybe sig i en god historie og glemme alt andet. Det har Søren Jønsson forsøgt at rette op på med skrivingen og udviklingen af Smart Book-konceptet.

Det er jo lidt uden for min normale læsesfære; så jeg allierede mig med min 11-årige niece. Hun fik første bind og jeg gik i gang med andet bind i serien. Inden man starter skal man downloade en gratis app, som er det nok mest bærende element i oplevelsen.

Idéen er, at du som læser er helten i bogen - du er hovedpersonen, og som sådan kan du bestemme hvilken udvikling historien skal tage. Men du du skal også løse den opgave, som er i app'en og for at komme videre i handlingen skal disse opgaver løses ordentligt.

Der er ikke meget tekst i hvert kapitel, og som sådan kan det fint læses af børn i målgruppen, som er 8-13 år. Under hvert kapitel står der så hvilket kapitel man skal springe videre til. Visse kapitler indeholder så en opgave som skal løses i app'en. Det gøres ved at scanne tegningen på siden, og i det øjeblik telefonen holdes over siden kommer der et 3D-billede, som er animeret i Augmented Reality - det er ikke helt Virtual Reality, hvor man jo er helt inde i en anden verden. Men det er en imponerende effekt når fx tårnet pludselig vokser ud af siden. 

Fungerer det så? 

Testet af både et barn (med voksenhjælp) og en voksen er konklusionen lidt blandet.
  • Den visuelle effekt i app'en fungerer virkelig godt; det er imponerende grafik og minder meget om de spil, som børn er vant til at spille.
  • Opgaverne er desværre ikke alle lige til at forstå. Vi måtte begge ty til hjælpeknappen for at komme videre. Til sidst endte jeg dog i en total blindgyde og kørte i ring. Jeg havde tydeligvis ikke løst en opgave korrekt - men her fungerede hverken Hint eller Giv op. Resultatet var, at eg jeg blev smidt frem og tilbage i de samme kapitler uden at vide, hvad der var galt. Jeg måtte til sidst give op. Det samme oplevede min niece, og det skal altså fungere for børn, hvis de skal bevare interessen og entusiasmen.
  • Man kan vel sige, at der er tre elementer i Smart Book-konceptet: Selve historien i den skrevne tekst; spillet i app'en og det "administrative" - altså bladren frem og tilbage i kapitlerne, skifte til telefonen osv. Den praktiske del kommer til at fylde virkelig meget - og den bliver især et irritationsmoment, når man er gået i stå. Hvis man er bladret frem til et kapitel, har man som regel glemt, hvor man kom fra - og så er det koncentrationen om selve historien står af. Jeg endte med til sidst desperat at scanne hist og her for at forsøge at komme på rette spor - men jeg fokuserede mindre og mindre på handlingen, fordi jeg var frustreret over at køre i ring. Ingen af os fik jo løsningen og kom til vejs ende; måske kunne man holde det mere lineært så man ikke skal bladre hele tiden, og så man nemmere kan finde tilbage til, hvor det kan være gået galt?

  • Det er historier om onde trolde, søde dværge osv. - det er magi og alt det der; men min niece, som læste Ildmesteren synes, at det var en drengehistorie. Hun savnede nogle hekse. Dem er der lidt flere af i Ærkemestertårnet - så måske er det allerede tilrette fra første til andet bind. Jeg synes der var en god balance i andet bind - og absolut figurer, der burde appellere til piger.
  • Et lille øv over kvaliteten af bøgerne også; begge bøger var ved modtagelse gået helt op i limningen i ryggen. Med tanke på, at man konstant skal bladre frem og tilbage kræver det jo, at bogen kan holde til det. 

Det er derfor ikke den helt store begejstring her; jeg ville ønske, at opgaverne var gået nemmere - så vi havde kunnet nyde historierne og få en succesoplevelse ud af det. Men jeg afinstallerede app'en i ren frustration til sidst. 

Ideen overordnet har dog bestemt potentiale - for børn og unge skal kunne nyde bøger; her var det desværre bogen, der led under problemerne med app'en. 

No comments: