Sunday, December 29, 2019

Steder du skal se før de forsvinder - Jasmina Trifoni




























  • Dansk
  • 25.-29. december
  • 271 sider
  • Originaltitel: Places to visit before they disappear

Nogle gange får jeg nogle pudsige bøger i julegave; fordi man ikke rigtigt ved, hvad man skal købe til mig - men det skal være en bog! Og med min rejselyst er det jo en reel god idé - selvom jeg næppe selv ville have investeret i denne.

Det er oppe i tiden - med klimaforandringer og naturkatastrofer, er der steder som ikke vil findes om hundrede år. Der er steder som Venedig, som netop er oversvømmet igen og kæmper for at bevare deres fantastiske kulturmonumenter. Der er selvfølgelig kultur, som ødelægges af religion som Bamiyan-dalens store skulpturer og der er de mange små øsamfund, som trues af de stigende vandmasser som havets niveau stiger.

Bogen tager os til tyve forskellige steder verden over - det hele smukt illustreret med fantastiske billeder af rejsejournalisten, som står bag bogen.

Man kan diskutere dens faktuelle værdi; det er snarere en coffee table-bog med smukke billeder; men selvfølgelig med stof til eftertanke. Men en decideret rejsebog er det næppe, da den jo opfordrer til rejse - som er selvsamme årsag til klimaforandringer og nedbrydelse af netop disse steder.

Flere af stederne er truet af massive mængder turister; for andre gælder det blot, at rejsen dertil vil være så Co2-tung, at det strider imod bogens budskab - som dermed bliver temmelig selvmodsigende.

Men man kan jo nøjes med at beundre stederne via de smukke billeder!

3 comments:

Donald said...

En tur til Venedig er oplagt en oplevelse, som man ikke kan garantere eksisterer om 100 år. Men somme tider tænker jeg at det egentlig er så smukt og mangeartet i min nærhed, at det blot gælder om at lukke øjnene op. Det appellerer også til den praktiske sans, for rejser med overnatninger vil være alt for dyre nu.

Men bare for at nævne noget: Nordsjællands slotte, Københavns kirker, (+Ringsted Sct. Bendts) står på min liste over steder, som er værd at se også om 100 år, selv om man jo ikke kan garantere, at de bliver vedligeholdt i samme grad som nu.

Donald said...

Åh jeg ville sige GODT NYTÅR! ❤

Nille said...

Godt nytår til dig også Donald!

Du har helt ret - mange storbyer er så pressede på kapacitet, at priserne også er virkelig høje. Og der er da heldigvis mange skønne steder i Danmark. De forbliver forhåbentligt!

Desværre er mange af de lidt fjernere steder irriterende svære at besøge uden en bil - så det begrænser mine ture en smule. Ved en citytrip har man jo pludselig en hel masse ved hånden.

Men så skal man flyve - og det er jo også fyfy nu ;-)