Thursday, September 7, 2017

Havana - Mark Kurlansky




























  • Engelsk
  • 1.-6. september
  • 260 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Mark Kurlansky er åbenbart en forfatter, der godt kan lide at skrive i fordybelse om helt almindelige ting. Således har han skrevet bøger om så forskellige ting som østers, papir, salt, torsk ... og de sælger!

Den bog jeg faldt over, er jo i den forstand yderst traditionel - den handler nemlig ganske enkelt om byen Havana i Cuba. Jeg rejser dertil om en måneds tid -og lidt forberedelse skal der jo til. Jeg har min Michelin-guide (faktisk fra da jeg for fire år siden besøgte hele sydkysten af øen) - men lidt uddybende litteratur er bestemt ikke af vejen.

Det er en rigtig lækker bog. Tykt lækkert papir og en dejlig indbinding i et smukt omslag; derfor var jeg også villig til at betale lidt mere. Oprindelig regnede jeg jo med, at den ville værelæst på to dage -men så kom en anden bog jo lige på tværs. Det er sådan en smuk lille sag til reolerne med rejseskildringer.

Kurlansky fortæller os hele historien om Cuba tilbage fra den først blev opdaget, kolonialiseret ... og hele den skiftende periode med amerikansk og/eller spansk herredømme.
Det er jo fascinerende at læse om Cubas storhedstid som amerikansk ferieparadis - i stærk kontrast til den virkelighed, der er i dag selvom den er noget opblødt nu. 

Cuba er virkelig et af de mest speciellelande, jeg nogensinde har besøgt! Folk er højt uddannede, og har principielt penge - men der er ingenting at købe. I Afrika, hvor jeg jo også har rejst meget, findes alting at købe - men der er ingen penge! Jeg tror først, at det er efter nogle dage i Cuba, at man pludselig indser, hvor anderledes det er. Ingen reklamer for produkter - nogen steder! Men store billboards med revolutionære budskaber - og så musikken, der fylder ethvert gadebillede.

Kurlansky kommer selvfølgelig også ind på kulturen - maden, kvinderne, sangene, digterne, stemningen. Jeg synes, at han til gengæld kommerlet og elegant udenom Buena Vista Social Club, som jo udenfor Cuba i hvert fald er blevet synonym med deres musik.

Men han berører jo Hemingway- ham kommer man ikke udenom i Havana. Da jeg var på sydkysten handlede det jo meget om Castro og Che Guevara; det var mindre byer som Santa Clara, Trinidad, Cienfugos osv.

Havana er noget helt andet - og jeg glæder mig vanvittigt til det; og til at køre i smukke gamle amerikanerbiler. At besøge de mange smukke pladser og kirker - og jeg skal helt bestemt smage de retter Kurlansky anbefaler i sin bog. 

Bogen er en meget fin start på ferien, som er helt anderledes end en traditionel turistguide; men skal man ikke til Havana er den måske mindre interessant?

2 comments:

Donald said...

Sådan en bog er den bedste "rejsefører". Jeg tror du ligesom han kigger efter ting, som en almindelig turistguide ikke fortæller om.

Nille said...

Donald,

Det er det nemlig - og jeg håber da, at jeg kommer til at lede efter de gode steder i Cuba. Lige nu ser det jo lidt kaotisk ud efter orkanen! Jeg håber, at jeg ikke kun skal opleve Havana i en bog.