Thursday, August 11, 2016

Tænk på et tal - John Verdon



























  • Engelsk
  • 10.-11. august
  • 502 sider
  • Originaltitel: Think of a Number

Jeg var kørt totalt træt i krimigenren, og har faktisk ikke læst én siden maj måned. Jeg er kræsen med krimier, og de skal helst være skrevet af mænd - og mit tidligere idol, Jo Nesbø, har jeg opgivet efter, at han lod Harry få et liv udenfor papirsiderne.

Så jeg ved ikke helt, hvad der fik mig til at putte denne i min virtuelle indkøbskurv - men det viste sig at være et perfekt planlagt køb, da jeg pludselig lagde mig med en grim forkølelse og feber. Det var perfekt sygesengslæsning!

Verdons debutroman er ikke helt ny - den er faktisk fra 2010; men så er jeg da i det mindste startet fra begyndelsen med hans karakter i form af den pensionerede politibetjent Dave Gurney, som har et lettere problematisk forhold til sin hustru Madeleine, som havde håbet på en mere disponibel mand i sit otium - på trods af hans kun 47 år.

Gurney var i sin tid som politibetjent berygtet for at fange massemordere, og det er derfor nærliggende for hans tidligere studiekammerat Mark at bede ham om hjælp, da han bliver nervøs over nogle mystiske breve han modtager. Afsenderen skriver til ham, at han ved, hvilket uvilkårligt tal mellem et og tusind - og han rammer selvfølgelig rigtigt, da Mark tænker på 658. Mark er en form for moderne guru, der har et retreat center, hvor folk kommer for at lære sig selv at kende og flere af patienterne er ikke just helt normale.

Så da Mark findes myrdet, virker det umiddelbart som en nem sag, hvor morderen skal findes i nærmiljøet.

Men tingene tager fart, og Gurney bliver ansat som konsulent på opgaven - og pludselig står de med en seriemorder, som myrder geografisk sporadisk og uden noget mønster i udvælgelse af ofre. Det er her tallegen kommer til at blive nøglen til gåden, som Gurney skal løse. 

Det involverer whiskyflasker, Sherlock Holmes-adfærd og selvfølgelig tallegene - men også Gurneys egen private historie om sønnens tragiske død, så forfatteren opbygger et troværdigt portræt af manden og ikke mindst årsagen til det anstrengte familieliv.

Plottet er godt - virkelig godt! Der var endda en lille krølle, som jeg stadig ikke helt forstår - bevis på, at forfatteren har en god historie. Og nu ved jeg da, hvor jeg kan få lidt mere god krimiunderholdning, hvis jeg trænger.

No comments: