Sunday, June 12, 2016

Sous les ailes de l'hippocampe - François Suchel



























  • Fransk
  • 9.-12. juni
  • 313 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg er jo generelt glad for rejsebøger; så jeg faldt for denne på nettet - selvom bogindkøb på nettet ikke er min favorit. Måske havde jeg ikke købt den, hvis jeg havde haft den i hænderne?

François Suchel er pilot hos Air France, og flyver jævnligt på ruten fra Paris til Canton og retur. Hver gang undrer han sig over alle de liv, og alt det, der foregår kilometer nede under ham, mens han sidder i cockpittet om natten. Og så beslutter han sig for, at han vil tage turen hjem på landjorden - på cykel. Unægteligt en lidt anden oplevelse - men som moderne rejsende er han temmelig godt udstyret med mobiltelefon, GPS og diverse andre hjælpemidler.

Det virker umiddelbart som en midtlivskrise, der skal udleves. Der er ikke meget rå eventyr over det - da han lever ret komfortabelt undervejs, og som sagt er godt hjulpet af teknologi men også af personer, der baner vejen for ham via Facebook-sider og andet. Man får en tydelig fornemmelse af en ægteskabelig krise, som dog ikke uddybes. Men undervejs tager han hjem, da konen sætter ham stolen for døren - men rejser dog igen. Hans egne behov er åbenlyst vigtigere.

Der er selvfølgelig anekdoter om hans oplevelser undervejs - men også for meget lommefilosofi om moderne globalisering o. lign. Det minder om et oplagt forsøg på at tjene nogle nemme penge; franskmænd er jo altid overbevist om deres intellektuelle evner!

Altså slet ikke fascinerende som rejsebeskrivelser skrevet langt tidligere - som jeg elsker dem. Og bogen forblev på en caribisk strand til en anden turist!

No comments: