Monday, May 16, 2011

Life, the Universe and Everything - Douglas Adams
































Tredje del af trilogien i fire dele, ja, sådan er det - hedder Livet, universet og det hele... det er et citat fra en af de to tidligere bøger i Adams kultserie om Arthur Dents galaktiske rejse efter den skæbnesvangre torsdag, hvor han vågnede op og Jorden gik under.

Arthur landede i fortiden i slutningen af den sidste bog; og denne starter med hans liv der, hvor alting foregår rimeligt stille og roligt. Men så dukker hans ven, Ford Prefect, igen op og eventyret tager fat. De bliver ført til England til en cricketbane blot to dage før Jorden går under; her møder de de grimme Krikkit-robotter, som er ved at samle relikvier sammen, der skal bruges til massiv destruktion af hele Universet.

Den lille gruppe inklusive Zaphod og Trillian og den gamle mester, Slartibartfast, rejser sammen rundt i diverse tidsaldre på kryds og tværs og møder endnu engang en fantastisk gruppe fascinerende personligheder i deres forsøg på at hindre dette. Der er igen endnu mere sort humor i denne trejde roman, som der var i den anden i forhold til begyndelsen synes jeg. Tit må jeg tage mig selv i højlydt at grine; og det er en ren fryd at læse om rumskibe opbygget som italienske restauranter eller sofaer, som udelukkende eksisterer som en visuel gengivelse af, hvad man gerne vil se - Arthur ser endda en fornem bakke med te, som han jo virkelig savner - men igen er det kun synsbedrag.

Han ender dog med at afværge Universets undergang, og trækker sig tilbage til Krikkit-planeten, hvor han affinder sig med at skulle leve i fred og ro. Han er efterhånden blevet lidt af en helt i galakserne - hvilket ikke kan være sjovt for den egocentrerede Zaphod. Men da der er flere eventyr, er jeg sikker på, at der sker flere vanvittige ting.

Jo mere jeg læser bøgerne, og kommer ind i personerne og den vanvittige tankegang, jo mere lyst får jeg faktisk til at se filmen!

2 comments:

Donald said...

Filmen har en rimelig portion af bøgernes historie og humor, og scene-design og special effects var sådan at jeg lå flad af grin. Enten har jeg DVD'en eller også er det min søn der har den - gid man lige række den over :) Forresten er der nok nogen i JERES IT-afdeling, som har den - prøv at spørge :)

Nille said...

Donald,

Jeg kan sagtens forestille mig, at det især er lidt kult blandt IT-nørder :-)

Jeg vil helt bestemt forsøge at se filmen engang - den må da stadig kunne findes på DVD - eller på Youtube!

Jeg grinte allerede fint af bøgerne nemlig!