- Fransk
- 22.-25. november
- 505 sider
- Dansk titel: Ikke oversat
Jeg blev endnu mere ivrig for at komme videre i den italienske familiesaga, da jeg opdagede, hvor stor betydning de har haft for Sicilien.
Andet bind foregår i perioden 1868 til 1893 - altså en langt kortere periode end første bind. Men alting er mere kompliceret nu. Patriarken, Vincenzo, er død og dynastiet overtages af den unge Ignazio, der blot er 31 år gammel. Han er gift med den adelige Giovanna, og endelig føler man i Florio-familien, at man bliver taget seriøst. Det er selvfølgelig ikke et kærlighedsægteskab, og Giovanna må leve med spøgelset af Ignazios ungdoms kærlighed, som han fravalgte på grund af familiens status og ikke mindst ambitioner.
Ignazio er en benhård forretningsmand, og det går fremad med rasende fart - han udvider tunforretningen og begynder at fabrikere marsalavin, cognac og andre luksusprodukter. Han opkøber et rederi og med købet af en hel flåde af dampskibe dominerer han passagertrafikken i Middelhavet på en tid, hvor de rige virkelig får øjnene op for denne måde at rejse ud i verden på. De besøger blandt andet Egypten og Tunisien - men også Tyrkiet og Grækenland; men derudover tjener skibene til fragt og postservice. Han har nærmest monopol.
Han grundlægger fabrikker, der kan levere råmaterialer og reservedele til skibene - selv en porcelænsfanrik, der kan producere porcelænsstel til de mange gæster ombord.
Bøgerne er alle opdelt i enkelte store dele, og ikke mange små kapitler. Disse indledes alle med et overblik over den sociale og politiske situation i perioden. Det er vældig interessant for at forstå, hvorfor tingene går som de går - men måske lige så meget forstår man, hvorfor Italien den dag i dag er så splittet mellem nord og syd.
I 1870'erne rammes verdensøkonomien af en krise, og Ignazio er tvunget til at fusionere sit rederi som nu bliver til NGI. Familien er utroligt rige, og lever et liv i den ypperste luksus. De er den største arbejdsgiver på Sicilien og som datiden foreskrev, deltager familiens kvinder i velgørenhedsarbejde.
Men visse ting kan end ikke alle penge købe - som kærligheden mellem de to ægtefolk, eller sygdom. Familiens arving, som selvfølgelig hedder Vincenzo, dør som 12-årig, og et andet barn er dødfødt. Der er dog håb i den næstyngste søn, Ignazio Jr, - og i 1883 fødes endnu en søn; en efternøler, som også bliver døbt Vincenzo.
Slutningen af det 19. århundrede er præget af ændringer; især togtrafikken udbredes meget og på det italienske fastland bliver det hurtigt en langt bedre løsning til transport end de mange skibe, der kun kan lægge til ved kysterne.
Da Ignazio pludselig dør som 52-årig er arvingen blot 21 år gammel, og er primært kendt for at være en playboy, der nyder livet, Palermos kvinder og familiens penge. Nu skal han styre imperiet videre og i 1893 gifter han sig med den kun 19-årige adelige Franca - og hendes førstefødte er en datter, Giovanna.
Det lover ikke godt for fremtiden - især ikke, da den unge naive Franca opdager, at hendes mand absolut ikke har tænkt sig at ændre på sin livsstil som ungkarl!
No comments:
Post a Comment