Tuesday, November 28, 2023

I morgen bliver bedre (1. Kongen) - Karoline Stjernfelt

 

  • Dansk
  • 28. november
  • 157 sider

Det er meget sjældent jeg læser tegneserier - sølle tre styks ud af næsten femtenhundrede bøger på denne blog. Selvom det jo er en kunstart i sig selv.

Derfor blev jeg nysgerrig på denne serie af den danske illustrator og forfatter, Karoline Stjernfelt - og med et historisk indhold var det jo oplagt til min smag.

Historien om Christian VII, dronning Caroline Mathilde og Struensee er jo ikke ny (for mig); men at se den beskrevet i tegneserieformat var anderledes.

Første bind handler om deres bryllup og Caroline Mathildes ankomst fra England til Danmark; hvor hun opdager, at kongen er temmelig utilregnelig. Han er en marionet i en regering, der styrer ham med hård hånd og griner af ham bag hans ryg. Både kongen og dronningen er ikke andet end børn, da de bliver gift og kongen har ikke den store lyst til at leve som ægtefolk. Han vil dog gerne ture rundt i byen med letlevende damer og har et vel nok meget usundt forhold til alkohol. Det er almen viden i dag - ligesom det i dag er antaget, at kongen led af skizofreni. Den sygdom kendte man ikke i det 18. århundrede, så selvom man kunne se, at han var uegnet til tronen, så var der ikke noget alternativ til en enevældig konge. Andet end at tøjle han og føje ham.

Tegningerne er virkelig smukke; og måske mest, når der er flere sider med tegninger uden tekst. Der følte jeg virkelig, at historien stod skarpt i illustrationen og ikke havde behov for teksten. Desuden er jeg jo ikke god til tegneserier og har svært ved at abstrahere fra enten at læse eller at se illustrationerne.

Jeg forsøger at bremse mig selv lidt, og give tid til det visuelle - men det bliver aldrig min spidskompetence - og derfor kommer det altid til at gå for hurtigt. Men det er smukt arbejde og interessant at Danmarkshistorien på den måde bliver mere tilgængelig for at andet og større publikum.

No comments: