Friday, September 23, 2022

The Painter of Souls - Philip Kazan

 


  • Engelsk
  • 21.-23. september
  • 288 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Jeg har igen snydt mig selv ved at være overilet!

Jeg ledte efter bøger til ferien, og selvom jeg tidligere har læst en fransk roman om den italienske renæssancemaler Filippo Lippi, så er det jo altid et emne, der fascinerer mig.
Men jeg opdager så, at Kazan havde planlagt denne som en serie, hvoraf dette blot er det første bind.
Det udkom i 2016, og da der ikke siden er udgivet flere, er det nok tvivlsomt om forfatteren når i mål med sit projekt? Så det bliver underligt afkortet med denne ene roman.

Lippis liv er mest kendt fra hans værker; men man ved dog, at han kom fra fattige kår og endte i et kloster. Man ved også, at han senere skabte skandale ved at gøre en nonne gravid - Sophie Chaveau beskriver alt dette i sin roman. 

Kazans udlægning indeholder dog ikke Cosimo de Médici som Lippis redningsmand, men han ender stadig i klostret og begynder at male, da man opdager hans enorme talent for det.
Kazan maler et billede af personen Lippi, som kæmper med dæmonerne fra livet uden for klostret, og som gives visse friheder i at kunne komme og gå - normalt skulle han jo leve et asketisk liv indenfor murene. 

Men denne roman følger ham kun op til starten af tyverne, og der er dermed lang vej til den egentlige berømmelse - og også hans affære med nonnen, der gjorde ham til far for endnu en berømt maler - sønnen Filippino Lippi. 

Det er ærgerligt, at det bliver så ufoldkomment - for Kazans Lippi er bestemt en interessant person; selvom meget jo selvfølgelig er opdigtet med kun de store hændelser til at ankre historien op på.

No comments: