Sunday, October 24, 2010

Att äga ett ord - Henric Lindqvist


  • Swedish
  • October 21
  • 180 pages

Denne bog falder lidt udenfor kategori, da det er en fagbog. Det er desuden en marketingbog jeg næppe selv ville have købt, selvom den absolut var interessant at læse. Men det er ikke meget dybdegående teori, der behandles. Jeg fik den tilsendt, da der er en del referencer til mit firma -og forfatteren havde bedt mig gennemlæse netop de passager, der omhandlede vores varemærke.

Den handler, som titlen beskriver, om varemærker - det være sig produkter eller personer - som i den grad er blevet personificeret, at de kan beskrives med et enkelt ord. Der er både positive og negative eksempler - heldigvis hører vores til de absolut positive, da det på engelsk er blevet til et almindeligt accepteret verbum for en præcis handling. Der bruges også eksempler på fx Prinsesse Diana og betegnelsen The People's Princess; på kokken Gordon Ramsay, som på negativ vis har fået prædikatet The F-word knyttet til sin person.

Den beskriver, hvordan firmaer som fx Volvo konsekvent har arbejdet med at få ordet sikkerhed knyttet til deres brand i folks bevidsthed - ikke kun ved reklamer, men ved reel produktudvikling. Det er selvfølgelig interessant; men det er en meget lille bog for nybegyndere indenfor den slags lære. Personligt lærte jeg ikke noget revolutionerende - men den er lækker at læse i, og selvfølgelig var det for mit vedkommende mest af professionelle årsager - og der blev jeg ikke skuffet!

No comments: