Tuesday, March 5, 2024

A Short History of the World in 50 Books - Dan Smith
















  • Engelsk
  • 4.-5. marts
  • 288 sider
  • Dansk titel: Ikke oversat

Den første bog jeg læste  2024 var den lille bog om 50 løgne i verdenshistorien; og da var jeg jo blevet fristet til at bestille denne, selvom det ikke var helt så øjenåbnende, som jeg havde forventet mig af den første bog. Det er det jo aldrig rigtigt med denne slags bøger.

Men jeg tænkte, at denne måske kunne inspirerere mig til at læse nogle interessante bøger!

Jeg kan regne mig frem til, at jeg har læst 11 af de 50 bøger; da jeg ikke kan prale af fx de samlede værker af Shakespeare - eller hele ordbøger. Visse bøger er da også med fordi de var afgørende på andre måder end for deres faktuelle indhold. Det kunne være den ældste bog, den første trykte bog - men der er også en del bøger, der skabet kontroverser på deres tid. 

Det gælder især bøger om videnskab, som i sin tid gik imod kirkens doktrin - som fx Galilei. Der er en del samfundskritiske bøger helt tilbage fra Machiavellis Fyrsten til Mandelas selvbiografi om apartheidstyret i Sydafrika. Der er i det hele taget mange fagbøger på listen; af de mere moderne romaner kan isæ nævnes Catch-22, som virkelig er genial. Fra det 19. århundrede er det måske især Krig og fred af Tolstoy; som måske er en bog, siger de har læst end reelt læst. Jeg har i hvert fald ikke og kommer næppe til det heller.

Der var nogle virkelig gamle bøger (eller tekster), som jeg til gengæld godt kunne have lyst til at se nærmere på - fx The Pillow Book fra omkring år 1000 i Japan - eller Gilgamesh-eposset fra år 2100 f.Kr.

Interessant nok - men det er jo med denne slags bøger, at det forbliver i overfladen. Der skal ikke bestilles flere i den serie!

No comments: