Tuesday, November 28, 2017

Là oû rêvent les étoiles - Eric Marchal



























  • Fransk
  • 1088 sider - jeg stoppede efter 294!
  • 20.-27. november
  • Dansk titel: Ikke oversat

Det er virkelig sjældent, at jeg gør, som det skete her - efter en uges kamp og knap trehundrede sider gav jeg op. Den røg i skraldespanden; for når man har det således, så tror jeg heller ikke på, at det går bedre en anden gang.

Det var ellers lovende- en historie om de store byggere i det 19. århundrede- ikke mindst Eiffel. Mest kendt for sit tårn i Paris, som vel nok er noget af det mest imponerende. Men manden byggede jo faktisk 27 broer; og satte helt nye standarder for netop viaduktbygning. 

Historien skulle fortælle hans livshistorie parallelt med en opdigtet familie, der levede indenfor murene i Alhambra i Granada. Som Washington Irving beskriver det i sin fantastiske samling af eventyr og anekdoter fra 1832, så var det stadig praksis på den tid, inden det var fuldt restaureret og blev til museum.

Men det fungerede simpelthen ikke. Det var jo en mursten af rang, og man fornemmedefra starten, at forfatteren ikke havde fat i den lange ende. Det var langtrukkent med beskrivelser af samtligesøm og skruer,der skulle bruges i byggeriprojekterne - også skiftede det brat og pludseligt til Alhambra og en rørende familiefortælling. Men tråden var der slet slet ikke, og jeg blev ved med at anspore mig selv til bare et par sider mere i håbet om forbedring. Jeg synes faktisk selv, at jeg gav den en mere end retfærdig chance - men jeg kunne ikke se nogen reelglæde ved historien.

Det ærgrer mig grænseløst, for jeg er overbevist om, at de sidste 3-400 sider var meget interessante. Men hvordan skulle jeg nå derhen?

Nej!

No comments: