Monday, November 27, 2017

Under bjælken - Jens Andersen



























  • Dansk
  • 380 sider
  • 26. november

Jeg var jo i gang med en tung fransk sag - men det glider bare slet ikke, og så fik jeg denne i fødselsdagsgave .... jeg var nem at lokke til at lade mig distrahere.

Der har vist været skrevet en del om denne biografi af vores Kronprins; og det er da nemt at argumentere for, at der intet ny er under solen. Men de selvsamme medier, der brokker sig over dette, er jo de samme, som stalker kongefamilien døgnet rundt. Så selvfølgelig ved vi mange af de ting, der står om Kronprinsens liv. Men vi har hidtil fået netop pressens version og udlægning af sagen.

Bogen er opdelt i otte kapitler med hans livs hovedtemaer:
- Dreng, Teenager, Akademiker, Frømand, Erobrer, Familiefar, Sportsmenneske og Konge.

Dreng og Teenager handler jo meget om barndommen; så bevæger vi os over i studietiden - og starten på pressens hårdhændede behandling efter en spirituskørsel nytårsaften, som også bliver udslaget i at løbe det første marathon og bevise, at man altså KAN noget.

Frømands-delen handler om de skelsættende år, hvor Kronprinsen virkelig imponerede danskerne -men man får virkelig et indblik i, hvor vanvittigt hårdt det var. Og hvordan mange i hans omgangskreds forsøgte at tale ham fra det! Risici ved at fejle var enorme - langt værre end for nogen anden; netop fordi man kun ventede på et nederlag.

Erobrer handler om Sirius-patruljerejsen men også detaljeret om mødet med Mary, og alle de komplikationer, der var i starten. Her måtte jeg altså tørre en tår - det indrømmer jeg.

Afsnittet om Sportsmennesket handler i høj grad om problematikken omkring IOC; der boede jeg jo ikke i Danmark, og fulgte det derfor kun perifært. Her lærte jeg virkelig mange nye ting!

I det hele taget lærte jeg et menneske at kende; en person, som nok har været udsat for sin del af berettiget eller uberettiget kritik- for forfatteren og de personer, der udtaler sig forsøger på ingen måde at nedgøre problemet med offentlig optræden. Aftenen inden jeg læste bogen, så jeg netop Kronprinsen holde en tale - og det er altså ikke behageligt at overvære. Jeg får lidt ondt af ham -for han virker så ubekvem, og samtidig kan man se, at ordene er der.

Når man læser Kronprinsens udtalelser i bogen, ser man jo, at det er et følsomt, intelligent og særdeles velformuleret menneske, der gemmer sig bag den hakken og stammen, vi kender. Man serlidt af den sproglige finurlighed, vi kender fra Dronningen. Det var en stor og yderst positiv overraskelse for mig, og det er jo virkelig synd, at det ikke kommer ordentligt til udtryk. Hvis nu alle danskere læste denne bog, ville de få et meget anderledes indtryk af vores kommende konge.

Samtidig ser man en person, som virkelig vil gå sine egne veje. Et menneske, der virkelig kæmper for de ting, han står inde for - og derfor når det er nødvendigt, er i stand til at lade kritikken prelle af.

Jeg synes, at det var en meget modig og interessant biografi. Jeg var vild med formatet, hvor der skiftes mellem objektiv beskrivelse og input fra nogle af dem, der står Kronprinsen nærmest.
Ikke at forglemme den skønne detalje med hans yndlingssange, der figurerer nederst på hver side med en enkelt linie. Jeg er jo ret samtidig med Kronprinsen, så i hvert fald i de yngre år, havde jeg meget nemt ved at følge den. Senere bliver hans musiksmagret så avanceret - endnu et overraskende træk!

Absolut interessant læsning!

No comments: