Sunday, April 20, 2014

Monumenternes mænd - Robert Edsel

























  • Engelsk
  • 15.-19. april
  • 490 sider
  • Originaltitel: Monuments Men


Det er en bid af verdenshistorien, der begyndte at interessere mig mere og mere efter at have læst historien om verdens mest berømte maleri, der forsvandt i den forbindelse men også historien om det mindre berømte maleri, men som stammede fra Rothschild-samlingen, og dermed repræsenterede de mange kunstskatte, som nazisterne stjal fra de jøder, de sendte i døden.

Det er ikke en romantiseret heltebog, selvom den med sædvanlig amerikansk epos gør de amerikanske soldater til større helte end de måske er - men man skal altså ikke regne med at læse en papirudgave af den opreklamerede film med Clooney & Co. Dette er den tekniske, historiske fortælling om baggrunden for skabelsen af det specielle korps, der skulle redde Europas kunstskatte både fra at blive yderligere ødelagt af de allierede, da de nåede Europa - men også for at finde de mange tusinde kunstskatte, som var fjernet af nazisterne. Den er måske mere tør - men det er jo frem for alt en historiebog! Jeg har læst kritikker, som mener, at Edsel tager sig friheder i at skabe en dialog mellem de deltagende personer - upassende for en historiebog! Det mener jeg nu ikke; læser man kildefortegnelsen og fodnoterne er der et solidt benarbejde bag - og under alle omstændigheder bedre end en fordummende Hollywood-film ... hvor der jo i øvrigt også er temmelig meget dialog.

Hvis man vil se og forstå, hvad der skete i de år, vil jeg hellere anbefale at læse denne bog eller se den tyske dokumentar, som giver billeddokumentationen samtidig med fakta. Det er fascinerende i dokumentaren at se det smukke landskab, som lagde grund til disse uhyrligheder - men alligevel passende, at verdens største kunstskatte skulle befinde sig et så smukt sted.

Bogen er skrevet for amerikanere skulle man tro; i hvert fald er det nok lidt overflødigt at understrege, at Bruxelles er Belgiens hovedstad og Belgiens største by? Jeg vil mene, at ved man ikke det, så er man nok slet ikke i målgruppen for sådan en bog - for kender man så Caravaggio, van Eyck, etc. 

Hvad der virkelig slår mig er, at disse værker var så uendeligt tæt på helt at forsvinde. Hvor mange gange har jeg ikke stået på Rijksmuseum i Amsterdam, Louvre, KHM i Wien eller så mange andre fantastiske steder, og været i svime over et enestående maleri - som var gemt væk og kunne være blevet sprængt i luften, så vi i dag aldrig havde kunnet se malerier fra en periode på flere århundreder. Andre forsvandt selvfølgelig. Brændt og ødelagt af nazisterne fordi det var degenereret kunst - som fx Gustav Klimt, Picasso og andre mere moderne kunstnere; det er også et grusomt tab.

For en kunstaficionado som jeg var det selvfølgelig en særlig læseoplevelse, fordi hvert maleri taler til mig, og fordi jeg har stået foran de fleste. For en historieinteresseret person vil den give noget helt andet - men uanset er det en fascinerende del af verdenshistorien. Den skal nok få sine 15 minutes of fame med den amerikanske film; men som altid værdsætter jeg højere at få den videnskabelige frem for den kommercielle version af historien. Så filmen skal jeg bestemt ikke se. 

No comments: